dilluns, 3 d’abril del 2023

REFRANYER DE LA INDUMENTÀRIA ( BUTXACA)

 BUTXACA


· Riure per les butxaques

Riure molt.

- Era tan graciós explicant els acudits que ens feia riure per les butxaques.


· Tenir les butxaques plenes

Estar molt cansat.

· Dur [alguna cosa] a la butxaca

Tenir-la feta, aconseguir-la, estar segur d’aconseguir-ho.

- Ja duc el projecte a la butxaca, em pensava que mai no l'acabaria.



· Fica-m'ho ací que no tinc butxaques!

Expressió usada per a indicar despreocupació. Quan algú té l'esquena ampla, quan tot li és igual, ja se li pot dir el que sigui que ell seguirà fent la seva.

- L’han amenaçat de despatxar-lo, però com que té prou per a viure, et respon amb "fica-m'ho ací que no tinc butxaques!".
· Anar calent de butxaca

· Tenir la butxaca calenta


Disposar de molt diner. Ser molt ric.

- Des que va tocar la loteria al seu pare, que va calent de butxaca.

· Ficar-se a algú a la butxaca

Convèncer algú. Guanyar-se el voler d'una persona

- Amb les seves paraules se'm va ficar a la butxaca i vaig acabar fent el que ell volia.


· No ficar-se res a la butxaca


No traure cap profit d'una cosa.

- Va trobar car el meu treball, i t’asseguro que no em vaig ficar res a la butxaca; li vaig cobrar el més just.



· Omplir-se les butxaques

Enriquir-se. Obtenir guanys il·lícits.

- Ara que s’ha omplert les butxaques ja vol deixar el càrrec.

· Gratar-se la butxaca


Despendre diners, pagar, fer una despesa. S'utilitza sobretot en contextos en què aquesta despesa es fa de mala gana.

- Si vols quedar bé amb ell, t’hauràs de gratar la butxaca per fer-li un bon regal.


· Parlar per les butxaques

Parlar molt

· Tenir la butxaca foradada


Ser malgastador, excedir-se en les despeses.

- Son germà té la butxaca foradada: no té mai res.


· Ficar-se la llengua a la butxaca

Callar. Abstenir-se de parlar.

- En aquell moment no hauries d'haver parlat, el més convenient hauria estat ficar-se la llengua a la butxaca.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada