Qui és Joan Capó?
En aquesta pàgina informaré d'un personatge desconegut, penso, per a la majoria dels vallers i valleres o almenys per a mi si ho era.
Però perquè m'he interessat per saber més d'aquest personatge.
La cosa parteix de la meva inquietud, que com a docent que soc, envers les noves metodologies i concretament en les tècniques Freinet (del pedagog francès Célestin Freinet involucrat en el moviment de l'Escola Nova). Per canalitzar-ho ho feia integrat en el Moviment de Renovació Pedagògica (MRP) de València.
Amb motiu d'un treball d'investigació per part del MRP de València sobre l'origen i trajectòria del que havia estat l'evolució de les noves pedagogies i les seves aplicacions a l'escola els aparegué el nom de Joan Capó, com una persona que en la seva època i dins del món de l'ensenyament havia tingut molta influència amb actuacions molt diverses i entre elles la seva implicació en els moviments pedagògics renovadors del moment.
Analitzant la seva biografia es descobreix el seu pas per la Vall d'Uixó i ací és pel que es posa en contacte amb mi Eladia Boils Tuzón per a que aportés tot el que trobés sobre ell.
En aquell moment jo sabia que Joan Capó és el nom d'un carrer, el que antigament albergava el cine Lys i que va des de l'avinguda Jaume I fins a l'avinguda l'Agricultor.
|
|
Joan Capó Valls de Padrinas (Felanitx 1888 - Palma 1952), reconegut educador i inspector els anys vint i trenta, va ser depurat a començaments del franquisme i separat del seu càrrec provisionalment. El 1938 el destinaren a Almeria perquè «aprendiese castellano» i, el 1944, va poder triar destí a Castelló, i recalà a la Vall d’Uixó. A aquesta localitat es va casar amb la mestra Asunción Viciano i, mitjançant el capellà Mateu Bauçà (conegut com el "padre Mateo), rector de la Capella de la Mare de Déu dels Desemparats de la Vall d’Uixó i amic de terres mallorquines, es va posar en contacte amb la família Segarra, la qual va avalar tots els projectes de Joan Capó en terres castellonenques.
L'elecció del destí de Castelló com a Inspector, possiblement no fora casual, ja que Joan Capó, l'abril de 1943, estant encara destinat a Almeria, vingué a La Vall d'Uixó i visita l'empresa Segarra, quedant-se meravellat de la seva infraestructura i organització i sobretot del funcionament educatiu de La Escuela de Aprendices. D'aquella visita va reflectir les seves impressions en un article publicat a la revista Escuela de Aprendices (Junio 1943_N25).
Tal vegada, quan va fer aquesta visita ja estigués a Castelló com a Inspector i el seu trasllat fora en 1943 i no en 1944 com es veu en l'acta de visita d'Inspecció feta a l'Ermita de Santa Ana al terme de Sucaina i aleshores nucli de població amb escola:
Visita d'inspecció Santa Ana (Zucaina_15-11-1943) |
Visita d'Inspecció Santa Ana (Zucaina_13-04-1944) |
Visita d'Inspecció Santa Ana (Zucaina_27-11-1952) |
1. La seva col·laboració en l'empresa Segarra.
2. La seva implicació en l'àmbit escolar de la Vall d'Uixó.
En tots dos camps els connectà instaurant un nou cicle educatiu que ho resumeix en una frase d'ell; "De La Escuela Primaria a la de Aprendices" on es nota l'aportació del seu ideari i l'aplicació de totes les seves metodologies en l'organització del món educatiu. Per comprendre millor que estem davant d'un pedagog important podeu conèixer la seva biografia en l'enllaç d'aquest bloc: Joan Capo i Valls de Padrines.
Si voleu conèixer la seva biografia completa podeu consultar l'enllaç d'aquest bloc: BIOGRAFIA DE JOAN CAPÓ.
Escuela de Aprendices. Edifici dels Ducs de Medinaceli |
Cartell sobre l'edifici dels Ducs de Medinaceli |
Alumnes en la classe de preparatori |
Preaprenentatge. Comprèn tres cursos, dels 14 cap endavant, rebent una formació de cultura general on anaven estudiant les aptituds de cada alumne, orientant-lo per al seu futur ingrés a l'ensenyament tècnic-professional.
Escola de Preaprenentatge |
L'especialització estava de comú acord amb les necessitats de les Indústries. En aquesta formació havien implantat cinc especialitats:
Tecnologia de l'adobat. Constava de tres cursos, durant els quals se'ls donaven classes d'elements de Química aplicats a la indústria de l'adobat, coneixements aplicats als diferents procediments de l'adobament, tintat, etc. Classes alternes teorètic-pràctiques, posseint d'un laboratori experimental muntat amb tota mena d'aparells i mecanismes moderns, on els alumnes realitzaven exercicis pràctics de tot el procediment de l'adobament.
Tecnologia del calcer. Aquests ensenyaments es desenvolupaven durant tres cursos, tenien classes tècniques, alternes i pràctiques en diferents màquines referents a les diferents operacions de la fabricació de calçat mecànic en els diferents sistemes de fabricació. Littlcway, Goodyear, enganxat, mixt i clavat ..., a més classe de dibuix aplicat a la fabricació, patronatge, confecció de formes, etc. Especialitat de Caps de Sessió. Els Alumnes d'aquesta especialitat durant els tres cursos que tenia de durada aquesta especialitat, cursaven tecnologies del calçat o adobat segons per on havien de ser destinats. La formació d'aquests alumnes és d'educació de la voluntat, ídem del caràcter i normes d'organització de les Indústries, per a després de cursar aquests estudis passar a ocupar llocs de caps de secció en la Indústria.
Comptabilitat, correspondència i viatges. Comprenia aquesta classe tres cursos en els quals els alumnes que ja posseïen una bona preparació de cultura general, començaven els estudis de comptabilitat i correspondència per després passar a ocupar els llocs de responsabilitat de les respectives seccions de l'Organització; més els de viatge cursaven estudis amplis de Geografia, acompanyats de nombrosos exercicis sobre rutes, places, etc., quedant amb això la indústria dotada de personal especialitzat per desenvolupar les seves activitats comercials.
Classe de dibuix. Es feien classes per separat de dibuix artístic, ídem aplicat a la fabricació com és el patronatge en general i més dibuix de taller per als alumnes que cursaven els estudis de peritatge industrial.
Els aprenents en la secció de torns |
Els alumnes que més s'havien distingit per la seva aplicació i comportament, eren matriculats a l'Escola del Treball de Castelló perquè adquireixin un títol oficial de tècnic industrial.
ALTRES ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES. També forma part del pla d'estudis d'aquest Centre una classe d'Educació Física que realitzaven dues vegades per setmana i una de Formació Moral i Religiosa que donava el rector de la Parròquia de l'Assumpció, el Pare Josep Pous. Les classes s'impartien durant les hores de treball i totes les despeses ocasionades per aquesta Escola eren subvencionats per l'Empresa Segarra.
Aprenents i productors en general se'ls donaven per torns setmanals conferències sobre organització industrial, Higiene Industrial i cultura general.
Els Aprenents que s'havien fet creditors a una distinció pel seu bon comportament, eren enviats en viatge d'estudis pels centres Industrials més importants d'Espanya.
Practicaven també les excursions. Per a això estaven distribuïts en tres Centúries ("Silvestre Segarra", "Franco" i "José Antonio"). Setmanalment, una de les tres Centúries d'Aprenents, sortia al camp a fer vida de campament. Passaven el diumenge en plena natura i al vespre tornaven a casa cantant estrofes marcials amb les quals acompanyaven el seu trepitjar castrense. L'Empresa els proporcionava quan podien necessitar, fins i tot el menjar per a tots els excursionistes que solia ser abundantment i excel·lentment condimentat. Els Aprenents enquadrats en les Centúries assistien cada any en crescut nombre, als Campaments del Front de Joventuts. L'Empresa subvencionava les despeses de Campament i abonava íntegres els jornals corresponents als dies que el productor va estar acampat.
Posseïa a més La Escuela de Aprendices una Centúria d'Aprenents component de la Secció Femenina. També les joves assistien als Campaments d'estiu de la Secció Femenina.
En esports, es practicava l'atletisme: curses, salts i llançaments. Per a això disposaven d'un Camp d'Esports.
Classe d'Educació Física al camp d'espots |
Llançament de javelina i disc |
Els alumnes practicant el bàsquet |
Equip femení d'hoquei |
Podeu ampliar aquesta informació consultant les diferents publicacions de la Revista Escuela de Aprendices 1947-1958_N70-193
La implicació de Joan Capó en el desenvolupament de la Escuela de Aprendices va ser total. A continuació poeu llegir una sèrie d'articles referits a la seva implicació en aquesta Escola.
Reflexionemos (Revista Escuela de Aprendices de Març de 1947_N70). Xerrada que dirigí als alumnes de La Escuela de Aprendices el dia 13 de febrer de 1947 on parla de la funció de l'Escola no com un espai físic sinó dels que la formen i entre ells els alumnes i a ell es dirigeix per a estimular-los a que l'escola es fa per la implicació de les persones que assisteixen i de l'esforç, l'entrega i la responsabilitat que s'espera dels seus alumnes.
Podeu llegir el discurs que va fer amb motiu de la inauguració del curs 1947-48 en la publicació feta en la Revista Escuela de Aprendices de octubre 1947_N77. i el balanç de gestió que fa en el discurs de fi de curs de l'any 1948 i que es publicà en la mateixa Revista d'agost de 1948_N87.
En l'inici del curs 1951-52 es dirigí als alumnes de la classe de preparació general i que podeu llegir en la Revista d'octubre de 1951_N125.
1.1. ACTIVITATS IMPULSADES DES DE LA ESCUELA DE APRENDICES
a) La Revista Escuela de Aprendices
Potada publicació de l'empresa Segarra " Escuela de Aprendices" |
* Sección técnica.- Diferents tècnics de l'Empresa publicaven articles referents a l'estructura i funcionament de la producció en l'elaboració del calcer. (Laboratori, tints, curtits, transport, taller, adobs...) i dels serveis (Clínica, Economato, Mutualitat...).
* Sección viajes.- Informaven de les visites que diferents personalitats realitzaven a l'Empresa.
* Sección instructiva.- Feien ressò de totes les activitats educatives realitzades des de l'Escuela de Aprendices, del Consell de Protecció Escolar o de les escoles de la localitat.
* Sección Recreativa.- Dedicada a concursos i publicacions variades.
* Sección deportiva.- Informaven de les diferents activitats esportives, participacions en competicions, resultats dels enfrontaments, etc.
* Sección local.- Contaven els esdeveniments més rellevants que tenien lloc en el municipi de La Vall.
La revista estigué publicant-se fins al mes d'abril de l'any 1958 fent una tirada totals de 196 exemplars en publicacions mensuals.
a.1) Joan Capó un gran col·laborador de la Revista Escuela de Aprendices.
"En tanto voy a referirme hoy a la receta universal que pone un biógrafo en uno de sus libros, que han seguido los vencedores: No es, como se dice, un filtro mágico. Está al alcance de muchos... .
3 cucharadas de buena suerte; la simpatía suficiente para cubrir la punta de un cuchillo; una taza llena de talento; 80 gotas de confianza en sí mismo; un cuarto de litro de optimismo; mézclese todo eso, sacúdase bien y añádanse 500 kilogramos de férrea labor. Eso y nada más. Joven amigo: Tal vez falta a esta receta una cosa que aquí te la proporcionan a manos llenas: la educación para formar tu corazón y la cultura para fortalecer tu ánimo... No dejes de aprovecharla".
3 cucharadas de buena suerte; la simpatía suficiente para cubrir la punta de un cuchillo; una taza llena de talento; 80 gotas de confianza en sí mismo; un cuarto de litro de optimismo; mézclese todo eso, sacúdase bien y añádanse 500 kilogramos de férrea labor. Eso y nada más. Joven amigo: Tal vez falta a esta receta una cosa que aquí te la proporcionan a manos llenas: la educación para formar tu corazón y la cultura para fortalecer tu ánimo... No dejes de aprovecharla".
Reflejos (juny 1946-N61_gener 1953-N140). Comprenen amb aquest títol una sèrie de 14 articles de temàtica variada.
Claridad (juny 1946-N61). Aplicació del significat d'aquest concepte en el comportament humà.
Como la palmera (juny 1946-N61). Dedicat a D; Ernesto Segarra. Compara la seva personalitat amb aquest arbre.
Piedras blancas (juliol 1946_N62). Dedicat a Teresita Segarra Portalés i les seves companyes postulants. Reflexiona sobre el repàs de les obres realitzades i aquelles que ens han omplit més marcar-les amb una pedra blanca.
Va a empezar un nuevo curso (octubre 1946_N65). Llança diferents consells de com afrontar el nou curs adreçat als pares, mestres, autoritats, joves aprenents i xiquets escolars.
Nueva ofrenda (gener 1947_N68). Segon article dirigit al fundador, D, Silvestre Segarra Aragó amb motiu del VI aniversari de la seva mort. En aquest cas es dedica a ressaltar la seva figura en l'aspecte espiritual i en la llavor que ha deixat en els seus quatre fills.
Reflexionemos (març 1947_N70). Xerrada que dirigí als alumnes de La Escuela de Aprendices el dia 13 de febrer de 1947 on parla de la funció de l'Escola no com un espai físic sinó dels que la formen i entre ells els alumnes i a ell es dirigeix per a estimular-los a què l'escola es fa per la implicació de les persones que assisteixen i de l'esforç, l'entrega i la responsabilitat que s'espera dels seus alumnes.
La Compañia de Jesús ((juny 1946_N61). Article escrit en record del seu amic jesuïta Rvdo. Padre Tomás on fa un repàs a la figura del fundador de l'Ordre dels Jesuïtes, Ignacio de Loyola i la llavor de la congregació.
Serenidad (gener 1948-N80). Dedicat a la memòria del fundador D, Silvestre Segarra Aragó, en el VII aniversari de la seva mort. Més elogis del que considera un home exemplar.
Claridades (febrer 1948-octubre 1950_N81-113). És una sèrie d'articles publicats durant més de dos anys i dedicats als Alumnes de la Escuela de Aprendices amb el títol "Iniciacion al Lenguaje" en els que repassa els significats de diferents conceptes que deuen aplicar-se en la seva formació.
Alrededor de Cotos y Mutualidades (octubre 1948_N89). Xerrada als mestres donada en l'últim Curset del Magisteri celebrat a Castelló.
In pace vivas (novembre 1948_N90). A la memòria de la jove Vicentita García Segarra, Filla de Teresa Segarra Bonig que amb 20 anys morí d'una bronquitis fulminant el dia 2 d'octubre de 1948.
Solemnidades escolares (novembre 1948_N90). Dirigit als xiquets amb motiu de la festivitat de Tots Sants i el Dia de Difunts.
Fiestas Navideñas... (desembre 1948_N92). Planteja la celebració de les Festes de Nadal des de la visió d'una xiqueta després de rebre l'explicació que la mestra ha dedicat en classe abans de les vacances Nadalenques, repassant cadascuna de les festivitats més rellevants de Nadal, Cap d'Any, Any Nou i els Reis Macs.
La perennidad del manantial (gener 1949_N92A) Un altre article en record de l'avi fundador D, Silvestre Segarra Aragó, ja en el VIII aniversari de la seva mort. En aquest escrit el compara amb eix brollador que no para de brollar com a què després de tants anys de la seva absència el creixement de l'Empresa no s'esgota.
Espigando de mis lecturas de ocio (gener 1949_N92B). Ens transmet totes aquelles ensenyances que ha descobert en els diferents llibres que ha llegit en el seu temps d'oci i aprofita per aconsellar que la lectura és la millor manera d'ocupar el temps lliure.
De la tranquilidad de ánimo (març 1949_N94). Ha elegit en aquest article el mateix títol d'un llibre de Sèneca que havia llegit en el moment de descans i dels que ens presenta una selecció dels seus pensaments.
De mis lecturas (març 1949-N94_) Formen aquesta sessió una sèrie d'articles en que ens transmet els pensaments trets de les lectures de llibres dels filòsofs en el temps de descans. El primer es diu: De la tranquilidad de ánimo (març 1949_N94). Ha elegit en aquest article el mateix títol d'un llibre de Sèneca que havia llegit i dels que ens presenta una selecció dels seus pensaments. Continua amb Ideas de Platón (abril 1949_N95); Els dos següents fan referència a Aristoteles (maig 1949_N96) i (juny 1949_N97). L'últim fa referència a les Maximas d'Epícteto (juliol 1949_N98).
Selvicultura (novembre 1949_N102). Coneixements aplicats als alumnes de La Escuela de Aprendices que assisteixen als Cotos Escolars, que ja que gaudeixen d'un diumenge en el camp és bo que sàpiguen valorar l'entorn que xafen. Els dona unes nocions elementals sobre la natura partint del concepte de la Selvicultura:"Es palabra compuesta- Es de origen latino. Selvícola procede de silva, bosque y colere, habitar. Significa, pues, habitante del bosque". Per tant, aquest article el dedica a l'estudi de què són les muntanyes, la seva defensa i millora. Fa un recorregut pels diferents conceptes que comprenen la paraula Selvicultura: "Que es un monte", "Clase de montes, Utilidad indirecta, Como los montes sanean los terrenos, Lo que puede hacerse con la madera, Especies forestales, El suelo forestal, El humus, Influencia biológica de la estación, Acción de los hombres, Climas selvícolas en España, Cultivos selvi-pastoral, Pastoreo abusivo, Árboles forestales, Coníferas, Otras plantas de nuestros montes, Formación del producto forestal, Modos de explotación, Cria y regeneración, Influencia del monte en el clima, Influencia del monte en el régimen hidrológico, Influencia indirecta, Papel estético, Importancia económica de los bosques, A repoblar, El perfume de las flores, Plantas aromáticas forestales".
La sabiduria es un don del Espíritu Santo (gener 1950_N104). Dedicat a D. Silvestre Segarra Bonig per la distinció de "Caballero de Alfonso X el Sabio" Comença evocant dos virtuts: "Más vale una onza de natural que una libra de adquirido" i "La modestia es la virtud de los verdaderamente grandes" Contínuament és reconeguda la llavor de D, Silvestre; però aquest mèrit no és casual, hi ha persones que neixen en un que ens permet veure més enllà; però per això necessiten a més de la il·luminació natural "la que corresponde en el mundo espiritual, la claridad intelectiva que procede de Dios y la visión interna que es un Don del Espíritu Santo---" "DON SILVESTRE es uno de los señalados, de los elegidos. Concurren en él, aparte de otros dones y virtudes y en grado sumo, el don de la sabiduria."
Teoria de la iniciación a la escritura (febrer-setembre de 1951, Núm. 117-124), publicat en diferents entregues.
Justifica la tasca educativa de l'escola Segarra com una lluita per la pàtria en la qual és necessari que hi hagi una "colaboración, laborar juntos, todos, ayudando los más fuertes a los más débiles en la subida, dándose la mano […] a los demás, para seguir en falange, formación ya histórica y siempre invencible, y no en dispersión que significa atomización, pérdida de valor social"; posteriorment, complementà aquest argument amb la necessitat de caritat cristiana o la funció de l’"ESCUELA DE APRENDICES con la que la Empresa Modelo SEGARRA cumple además con la obra de misericordia de “Enseñar al que no sabe”"
Aquest ideari coincideix amb el procés on "La Escuela de Aprendices", a poc a poc i de manera gradual, a principi dels anys cinquanta, es pot apreciar la transició existent entre la influència en la Escuela de Aprendices de la Falange (franquisme "blau") i la presència de l’Església i de les doctrines catòliques en el contingut i pedagogia de l'empresa de sabates.
Adreçat als alumnes i exalumnes de l'Escuela de Aprendices i als alumnes de Grau Superior de les Escoles Nacionals els dona unes nocions sobre escriptura en VII capítols.
I.- De los signos y su clasificación.
II.- Fluidez del pensamiento.
III. i IV- De los sistemas de escritura.
V.- Del alfabeto y de los alfabetos.
VI.- El alfabeto latino y sus modificaciones.
VII.- Cualidad esencial de la escritura.
Función de la riqueza (febrer 1951_N120). Manifesta la necessitat de l'existència dels rics a partir d'una explicació que va rebre del seu monitor, quan de menut assistia a una Colònia Escolar, i després de visitar la casa d'un Arxiduc plena de grans salons i plena d'objectes sumptuosos. Transcriu directament aquella lliçó.
Frutos nupciales (març 1952_N130), Escrit com a dedicatòria per als nous pares Ernesto Segarra i Mª Ascensión Tormo en el dia del bateig de la seva primogènita.
Elevemos nuestra misión a sacerdocio (abril 1952_N131). Article dirigit a l'Excel·lentíssim Sr. D. Joaquín Ruiz Giménez, ministre d'Educació Nacional, amb motiu de la visita a la Vall d'Uixó per visitar els terrenys on s'anava a construir l'Institut Laboral.
En un mes de abril (maig 1952_N132). Comença fent una descripció del poble de la Vall d'Uixó destacant l'excel·lent ubicació, en un entorn agrícola productiu entre tarongers, garrofers i ametllers, que en el mes d'abril, i en plena primavera, estan en tota la seva plenitud. Paral·lelament, descriu el progrés del nostre poble amb la contínua expansió en noves construccions que van ocupant l'espai agrícola i que ho justifica en pro de les millores i necessitats dels veïns. Acaba anunciant dues noves construccions que s'inicien en aquest mes d'abril: L'adequació dels terrenys per a la construcció del nou Cementeri i l'inici de les obres del nou Institut Laboral.
Nupcial (juliol 1952_N134). Dedicat als joves esposos Amado Segarra Portalés i Rosario Segarra Arzao que van contraure matrimoni el 2 de juny de 1952.
Significación de las palabras (juny-desembre 1952_N133-139). Publica en cinc capítols un "Modesto ensayo de Signominia" Novament es dedica a parlar del vocabulari fent una anàlisi del significat d'una sèrie de paraules tretes de la seva lectura de libres. En aquest cas fa una comparativa de paraules com: "Auxilio, socorro y amparo"; "Fertilidad y Fecundidad"; "Adulador y lisonjero"; "Elegante y elocuente"; "Voz y Palabra"; "Cautiverio y esclavitud"; "Desgracia y desdicha"; "Fortuna y dicha"; "Importuno y impertinente"; "Ignorancia, Tonteria y necedad"; "Tolerar, consentir y permitir"; "Extranjero y forastero"; "Marido y esposo"; "Mover y menear"; "Donde y adonde"; "Honra y honor"; "Avariento y codicioso"; "Atrevimiento, osadia y arrojo"; "Moda y uso"; "Enfado y enojo"; "Suplicar y rogar"; "Mentira y embuste"; "Desamparar y abandonar"; "Escuchar y atender"; "Vergüenza y cortedad"; "Habilidad y destreza"; "Tristeza y aflicción"; "Veneración y respeto"; "Elogio y alabanza"; "Gustar y agradar" .
a.2. (Asunción Viciano Nácher col·laboradora de la Revista Escuela de Aprendices.
L'any 1948 participà en el concurs convocat per a les mestres de la localitat, obtenint el segon premi, dotat en 500 ptes, amb el títol "Ideas prácticas para la formación de cotos escolares de carácter femenino" sota el lema ·Ave María" (Escuela de Aprendices, febrer de 1949; núm. 93, pàg. 32-38)
La relació d'articles en la Revista foren:
El primer es titulava: " Influencia de la familia en la educación" (Escuela de Aprendices, juny de 1954; núm. 157, pàg. 28-29), on aprofundeix en la idea del protagonisme pedagògic de la família, des de la perspectiva de la infància, en la qual la figura de la mare educadora es barreja amb altres conceptes, com l'àmbit domèstic en el qual es desenvolupa, les referències a Herbert o Bacon, així com els rols educadors de Sant Agustí o Santa Mònica.
En aquest cas s'insisteix en la indissolubilitat de la potestat educativa, compartida entre família i Església, ja que "lo que es ley de naturaleza, lo es también de Dios, creador de la misma, será enemigo de Dios el que lo sea de la autoridad de los padres en la educación de sus hijo". El contingut d’aquesta educació, que hauran de consensuar entre l’Església, els pares i els mestres (en aquest cas, els de l’Escola d’Aprenents), conformarà tot un codi ètic i de valors.
La segona col·laboració ho fa amb el títol "La edad y el trabajo" (Escuela de Aprendices, Novembre de 1955; núm. 173, pàg. 15) amb la dedicatòria "A D, Silvestre Segarra Bonig gran padre y amigo con toda consideración y afecto"
Segueix amb l'escrit "Toda una vida de reinado" (Escuela de Aprendices, Desembrede 1957; núm. 189, pàg. 89), dedicat "a la distingida i angelical Marilín Segarra Soler, Reina de los Juegos Florales de Vall de Uxó"
Els dos últims escrits has estat per rememorar dues condecoracions atorgades a D. Silvestre Segarra. El primer article titulat "Nuevo Galardón" (Escuela de Aprendices, març-abril de 1958; núm. 191, pàg. 13), ressalta la concessió de la "Medalla d'Or de Mutualitats Escolars", pel ministre d'Educació Nacional. El segon article amb el títol "Canto a la laboriosidad" (Escuela de Aprendices, Diciembre de 1958; núm. 195), per la seva nova condecoració, "La Gran Cruz del Mérito Aeronáutico"imposada en nom del ministre de l'Aire pel Sr. tinent general Cap de la Regió Aèria de Llevant, D. Manuel Gallego.
Podeu llegir-ho en l'enllaç: (Escuela de Aprendices, febrer de 1949-desembre 1955_ núm. 93-195).
Asunció Viciano va rebre l'any 1965 el premi al compliment i al treball concedit pel Ministerio de Educación Nacional a través de la Dirección General de Enseñanza Primaria en la que es destacava la seva llavor en pro de l'educació del xiquet i consistent en un diploma com a directora distingida i 10.000 ptes., (B:O:E: 31 d'agost de 1965).
L'any 1943 s'amplia els serveis de formació dels treballadors amb la creació d'una biblioteca pròpia per al personal de la Fàbrica. S'hi oferien una sèrie de llibres adquirits per l'empresa per al seu ús i gaudi. Els treballadors podien consultar-los a la biblioteca i emportar-se'ls a casa. El procediment de control era el clàssic d'una fitxa en la qual es reflectien tots els moviments fins i tot el nom de l'obrer.
En principi hi havia uns 160 volums. Progressivament es van anar adquirint més.
El 1950 l'empresa va comprar a D. Antonio Altars de València al voltant de 1200 llibres.
Joan Capó que com escriptor publicà una sèrie de llibres, alguns dels quals va donar a aquesta biblioteca i que avui es poden consultar en l'arxiu Segarra de l'Ajuntament del municipi, qui custodia tot el legat de l'empresa Segarra des del moment de la seva desaparició.
* Educación de nobles (1924) amb una dedicatòria a D. Silvestre Segarra i que diu el següent:
Silvestre Segarra (+)
fundador de una dinastía de
Nobleza por el trabajo y la virtud.
Respetuosamente
Juan Capó
A arrel d'aquesta convocatòria, en desembre de 1946 s'establiren els Premis Silvestre Segarra Aragó" amb la finalitat de que el nom del fundador de l'Empresa, sigui sempre font viva d'estímuls i per a honrar-lo d'una manera seriosa i patriòtica. Estaven organitzats per La Escuela de Aprendices i es concedien anualment, atenent a les bases marcades en les convocatòria del concurs.
En les convocatòries dels primers premis, Joan Capó forma part del jurat en qualitat de president.
Podeu llegir tota la informació en l'enllaç de les publicacions de la Revista Escuela de Aprendices de 1945-1950_N53-104.
d) Actes d'inici del curs
L'acte finalitzà amb el discurs de benvinguda per part de Joan Capó i que podeu llegir en l'enllaç de la Revista Escuela de Aprendices Num 77_octubre1947.
e) Festivals de fi de curs
L'acte fos amenitzat per la Rondalla Segarra. A continuació es procedí a l'entrega de premis als guardonats. Per a finalitzar l'acte prengué la paraula l'inspector de la Zona, D. Joan Capó.
El contingut del discurs ho podeu llegir en el següent enllaç de la publicació de la Revista Escuela de Aprendices Num 87_agost1948
Programa clausura curs 1947-48 |
3.1 Consejo de Protección Escolar. Era el mes d'octubre de l'any 1944 Joan Capó, que acabava de prendre possessió com a Inspector de zona, va fer una visita d'inspecció a les Escoles Nacionals i el funcionament de la Escuela de Aprendices de l'Empresa Segarra en què es reuní en el despatx del gerent de l’Empresa, D. Ernesto Segarra i li expressà amb aquestes paraules la seva visió:
“Si una Empresa así, si unos hombres como éstos proyectaran su protección al pueblo total... ¡Qué maravillosa Obra podría realizarse”!
I D. Ernesto Segarra, tan apte per a comprendre, va veure tota possibilitat i li respongué:
“Sí, ésto se hace si Vd. Se pone al frente”
I vet aquí que emprengué una àrdua i difícil tasca de portar a cap la transformació radical de l’ensenyament de la Vall d’Uixó. No podia passar sense deixar empremta l'esperit ambiciós i també generós d'un home en què la seva història pedagògica era una de les més fecundes en relació amb el que anava de segle.
"En aquella charla se conjugaron nuestros afanes, soñando en el bien del pueblo, él y yo, en la posibilidad de realizar una obra cultural magnífica. Y se procedió a los trámites en concordancia con el Ayuntamiento".
Aquella tramitació tingué el seu fruit en la publicació en el B.O.E. del 29-02-1945 l'ordre de la seva creació , posteriorment el 21 de març de 1945, va rebre la resolució definitiva i finalment el 5 d'abril de 1945 es constitueix. En aquest Consell la presència i la influència de la fàbrica de calçat va ser total. Aquest domini i control de l'ensenyament sobre la localitat en la qual se situa Segarra permet que tota l'educació en les institucions presents a la Vall d’Uixó estigués dirigida i orientada envers la formació professional, i l'educació quedà al servei de l'empresa. (En aquests termes es felicitava l’empresa Segarra per la creació:
"Con la creación de este Consejo, la tarea educadora, tan necesaria en la prosperidad de los pueblos, cobrará nuevos horizontes, revolucionando su organización, ampliando sus fines y aunando en cordial armonía sus medios, hasta lograr la formación completa de nuestra juventud —moral, intelectual y profesional, en bien de España y de nuestra ciudad". "El Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó". Escuela de Aprendices, abril de 1945; núm. 47, pàg. 51).
El Consell estava format per l'alcalde, l'inspector d'ensenyament primari de la zona (Joan Capó), el cap local de Falange, el capellà, la directora de l’Escola Graduada de Xiques (Asunción Viciano, dona de Joan Capó), un professor de La Escuela de Aprendices i un gerent de l'empresa Segarra, que era qui en última instància dirigia i controlava l'educació i la instrucció de la Vall d’Uixó. En aquest Consejo de Protección Escolar va tenir un paper determinant l'inspector d'ensenyament primari de la zona, és a dir, Joan Capó, que només feia un any que havia pres possessió del càrrec a la Vall d’Uixò, si bé la seva trajectòria i experiència pedagògica anterior a les Balears era molt més àmplia i dilatada. En el B.O.E. del 29-02-1945 es publica la creació del Consejo de Protección Escolar
Correspondiendo a este interés en favor de la Enseñanza y vistos los favorables informes emitídos, así como lo preceptuado en la Orden ministerial fecha 19 de Julio de 1939.
Este Ministerio ha ressuelto:
1.º Que se establezca en Vall de Uxó (Castellón) un Consejo de Protección Escolar al cual quedarán sometidas en su organización y dirección las Escuelas Nacionales y Privadas de Enseñanza Primaria, existentes, en dicha localidad, Consejo que quedará integrado por los siguientes miembros.
Presidente honorario.- El ilustrísimo señor Director general de Enseñanza Primaria.
Presidente.-El Sr, Alcalde Presidente del Ayuntamiento de Vall de Uxó; y
Vocales.- EÏ Inspector de Enseñanza Primaria de la Zona correspondiente; el Jefe local de F. E. T. y de las ,J. 0. N. S; el Rvdo. Cura. Párroco; un hijo del propietario de la casa "Segarra"; el Director y Directora de las Graduadas existentes y un profesor de 1a Escuela de Aprendices de dicha localidad.
2.º Este Consejo de Proteción Escolar aparte de las funciones propias, tendrá la facultad de elevar a este Ministerio y con ocasión de vacante, propuesta para el nombramiento de Directores y Maestros, con destino a las Escuelas Nacionales, siempre y cuando que los propuestos pertenezcan al primer Escalafón general del Magisterio y estén depurados sin imposición de sanción.
Lo digo a V.I. para su conocimiento y demás efectos.
Dios guarde a V.I. muchos años.
President Honorífic: D. Romualdo de Toledo, Director General de 1ª Ensenyança.
President: D. Juan Aragó Moliner, Alcalde.
Vocals: D. Juan Capó Valls de Padrinas, Inspector de 1ª Ensenyança; Rvdo. José Pous Solà, Capellà Rector; D. Gabriel Cortés Ibáñez, Cap de la Falange i D. Ernesto Segarra Bonig, Gerent de les Industries Segarra i Director de la Escuela de Aprendices.
Secretari: D. Juan Viruela Carreras, Mestre Nacional i Professor de la Escuela de Aprendices.
Aquesta Junta del Consejo es completa el 5 de febrer de 1946 amb els vocals: Dª Asunción Viciano Nácher, Directora de las Escuelas femeninas i D. Mateo Bauzà, Director de las Escuelas de niños.
A partir d’aquesta creació, comença una nova etapa distinta a l’anterior en la Instrucció Pública del nostre poble.
Posteriorment passà a anomenar-se Consejo Escolar Primario com es pot veure en l'ordre de 6 de juny de l'any 1968 en la que s'aprovaven els seus reglaments i signada per José Luis Villar Palasí, en aquest moment Director General de Enseñanza Primaria i dos mesos després anomenat Ministre d'Educació (18 d'abril de 1968 al 11 de juny de 1973).
En aquesta ordre es constituïa la configuració del Consejo Escolar Primario de La Vall d'Uixó.
El text deia:
"Patronato Escolar" en Vall de Uxó (Castellón), de ámbito local e integrado en la siguiente forma:
Presidente honorario: El Director General de Enseñanza Primaria.
Presidente efectivo: El Alcalde-Presidente del Ayuntamiento.
Vocales:
El Inspector de Enseñanza Primaria de la zona como representante del Ministerio de Educación y Ciencia.
Los Curas Párrocos de la Asunción y el Santo Ángel.
Los Directores escolares del Patronato.
Un Maestro nacional del Patronato, por cada 25, con un máximo de tres.
El Director del Instituto Nacional de Enseñanza Media.
El Jefe local del Movimiento.
El Delegado local de Juventudes.
La Delegada local de la Sección Femenina.
El Delegado comarcal del SEM*
Un Gerente de las Empresas que posean Escuelas de Aprendices.
Un Profesor de las Escuelas de Aprencices que actuará de secretario, y
Un representante de los padres de familia.
* S.E.M. (Servicio Español de Magisterio)
3.1.1 Activitats del Consejo de Protección Escolar
Abans de la creació d'aquesta institució, La Vall d'Uixó, en l'aspecte educatiu, disposava de:
* El Grupo Escolar Cervantes de 12 graus. Construït l'any 1942.
Pati del Grup Escolar Cervantes |
Grupo Escolar Antiguo Ayuntamiento |
* Les recents inaugurades escoles de La Colonia Segarra, construïdes per l'Empresa Segarra. 1945.
Escoles de la Colonia Segarra junt a la Capella dels Desemparats |
D. Joan Capó visitant una aula de la Colònia Segarra (1946) |
* 21 mestres que impartien classes en Regim Oficial Independent.
* En total havien 700 xiquets escolaritzats.
* Com a cosa particular de l'Empresa Segarra funcionava La Escuela de Aprendices (1940)
Joan Capó ho qualifica del tot insuficient. Un material regular i antiquat, unes escoles sense pla definit, sense unitat, uniformitat, concordança total de la finalitat i procediments que suposava una bona organització, on tot funcionava per la bona voluntat dels mestres.
Per tant el Consejo de Protección Escolar encoratjat per ell es llançà a treballar en la direcció de fer el canvi educatiu que necessitava el poble.
Una de les primeres coses que va iniciar era aconseguir l'escolarització de tots els xiquets i xiquetes per tal de radicar l'alfabetització amb l'obligatorietat de l'assistència a l'escola, Per a la qual cosa edità un Ban.
a) Ban Municipal. Com a exemple d’alguns dels acords presos per aquest Consell tenim l'anunci fet pel Sr. Alcalde, president del Consejo Escolar Escolar i que publicà la revista Escuela Española del 23/3/1946, en el que deia:
El Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó hizo públicos, a primeros de este año, los siguientes acuerdos respecto a la asistencia escolar:
Primero.- Todos los niños y niñas de cuatro a doce años deben matricularse, si ya no lo estuvieran, para asistir mañana y tarde, sin excusa alguna, a la Escuela primaria.
Segundo.- Todos: los niños y niñas, de trece a dieciocho años, se matricularán igualmente para asistir a las Escuelas supletorias y complementarias y a las horas que se determinen para cada grupo o clase.
Tercero.- Se establecerán clases especiales correspondientes a las técnicas más adecuadas a las necesidades del pueblo, tanto para niños corro para niñas. Pero para asistir a ellas deben sufrir un previo examen de suficiencia o tener el certificado de primera enseñanza que, en cumplimiento de la nueva Ley, debe darse a los alumnos de las Escuelas primarias, que alcancen la suficiencia correspondiente.
Cuarto.- Para aquellos padres o encargados que, inconscientes de sus primordiales deberes o movidos por un afán de lucro, que no sepan cumplir con este sagrado deber, se establecen sanciones de orden económico y serán multados con cinco pesetas por cada ausencia sin justificar, de sus hijos a la Escuela.
Una altra tasca important va ser l'ampliació de places escolars amb la construcció de nous centres i augmentar el nombre de places escolars així com la dotació dels mestres necessaris. Per a la qual cosa es crea el Patronat Escolar.
b) Patronat Escolar
En la publicació "LA ORIENTACION PROFESIONAL DE LA INFANCIA ESPAÑOLA" Por ALFONSO INIESTA trobem en l'article: VISION SOCIAL DE UNA EMPRESA un detallat informe del que ha estat l'estreta vinculació de l'educació vallera amb l'empresa Segarra.
"A su cabeza figura en puesto de honor la Casa Segarra, establecida en Vall de Uxó (Castellón).
Y si en la página siguiente de la misma revista, a toda plana, hallamos esta tajante afirmación : La ley más perfecta, y como subtítulo : Los Mandamientos de la Ley de Dios, nos damos cuenta del espíritu y de los ideales vibrantes que la animan.
Mas no adelantemos aún impresiones; si el preámbulo resulta extenso, no es menos interesante el tema.
Actualmente la Casa Segarra—declarada Empresa modelo y en posesión de la Medalla de Oro del Mérito en el Trabajo (1.955), de primera clase, tiene organizada y atiende a la formación de sus futuros productores por los siguientes medios :
a) Mediante el Patronato Escolar.
b) Con la Escuela de Aprendices.
c) La Revista.
d) Otros medios complementarios.
El Ministerio de Educación Nacional aceptó la petición formulada por esta Empresa para constituir un Patronato Escolar con las escuelas nacionales de niños y de niñas de Vall de Uxó y las que se crearan posteriormente, designándolo por Orden de 23 de febrero de 1945. En efecto, por Orden de 25 de enero de 1946 se han creado ocho más, graduándose el resto.
La Escuela de Aprendices funcionaba varios años antes, con notables resultados.
Escuelas primarias y Escuela de Aprendices constituyen en conjunto verdadera unidad, que tiende a educar primero al futuro trabajador industrial y a iniciarle después en los problemas de su actividad.
Asisten hoy a la Escuela de Aprendices los siguientes alumnos :
A clases de preaprendizaje, 120.
A clases de aprendizaje, 70.
Cursan, además, los estudios de Perito industrial 24 jóvenes. y ocho los de Comercio.
A la Escuela de Formación y Enseñanzas del Hogar asisten 70 muchachas.
Para el desarrollo de las enseñanzas la Escuela cuenta con ocho amplios salones: tres en el patio central de la fábrica, cuatro en el grupo escolar y uno anejo a la fábrica de guantes.
Las enseñanzas son fundamentalmente prácticas, tanto en las orientaciones como por los medios de que dispone; hay un laboratorio de análisis químico y otro de experimentación, con talleres de herrería, carpintería, de curtidos y calzados.
Como el dibujo tiene en esta industria gran importancia, se le atiende con profesores especiales y material adecuado.
El número de profesores es el de 18, además de los maestros nacionales.
El mobiliario, material de enseñanza, libros, cuadernos, limpieza, matrículas en centros oficiales, así como viajes y estancias de los alumnos y profesores en la ciudad, corren a cargo de la Empresa íntegramente.
Un certificado de estudios primarios será indispensable para ingresar en la fábrica, mediante normas ya aprobadas por el Ministerio.
La formación profesional no impide otra más extensa que atienda al ser humano en su integridad espiritual como cristiano y como español: de ahí las clases especiales de Religión, Formación nacional, Música, Canto, Gimnasia y Deportes.
Hay también biblioteca, hemeroteca y un hermoso campo de deportes, que pronto se convertirá en estadio; en él se cultivarán todas las manifestaciones deportivas, y en especial el ciclismo, tradicional en la provincia"
La revista Asociación Católica Nacional de Propagandistas (A.C.N de P) resaltava la llavor social de l'empresa Segarra. mitjançant el Patronato Escolar en la seva publicació del 15 de febrer de 1945).
El text deia: "La casa Segarra realiza una admirable y extensa obra social cristiana; en Vall de Uxó, sostiene escuelas de aprendices. Todas estas instituciones se han acogido al régimen de patronato..."
Revista Asociación Católica Nacional de Propagandistas (A.C.N de P)15 de febrer de 1945 |
El Consejo de Protección Escolar inicià tota una sèrie de sol·licituds als Ministeri per tal d'aconseguir la dotació necessària per a millorar i ampliar l'oferta educativa que Joan Capó considerava l'adequada per cobrir el mapa escolar de La Vall d'Uixó, El pla d'actuació va ser el següent:
* La petició al Ministeri d’Educació de 8 escoles i la proposta de 6 mestres (homes) i dos mestres (dones). Aquesta petició fos aprovada segons l’Ordre de la Direcció General de Primera Ensenyança de data 20 de desembre de 1945.
* Així també, per Ordre Ministerial de 25 de gener de 1945, foren organitzats tots en règim graduat de xiquets i xiquetes, sent anomenats després els seus respectius directors.
* Proporcionà la residència de l’Inspector de Primera Ensenyança, D. Joan Capó instal·lant-se al nostre poble. Això facilita un clima de treball on la instrucció del nostre poble estigués regida i dirigida per persones que amb claredat penetraren en els més recòndits problemes de l’ensenyança i pogueren donar-li solució a molts d’ells, donant un caire distint al que s’havia tingut fins ara. I en eixa direcció treballava aquest Consell, amb la finalitat de donar una formació integral a les futures generacions valleres, canalitzant les seves ensenyances a la consecució d’una utilitat pràctica que poguera servir-les en el transcurs de la seva vida, creant en aquesta ciutat l’ensenyament especialitzat, amb la qual s‘aconseguiria el màxim rendiment de les ments infantils i juvenils amb el mínim esforç i desgast per part dels alumnes.
* En 1947 es creen dos escoles més de xiquets i unes altres dos de xiquetes.
* En 1948 es creen cinc escoles més de xiquetes i pàrvuls i dos de xiquets.
Joan Capó en visita a les Escoles Nacionals |
Grupo Escolar Recaredo Centelles Font: Revista nº 140 de la Escuela de Aprendices (gener) |
Podeu llegir el text complet en la publicació de La Revista Escuela de Aprendices 1947_N70
Edifici que albergava la Secció Femenina (1er. pis) Plaza del Caudillo (avui Plaça del Centre) |
Foto revista Escuela de Aprendices 1953-N140 |
Foto revista Escuela de Aprendices 1947-N77 |
Foto revista Escuela de Aprendices 1947-N77 |
* Reconstrucció del Convent de les Clarisses de la Divina Providència per Regiones Devastadas on s’habilitaren tres aules dotades del mobiliari i material necessari on donaven ensenyament a 80 xiquetes i 70 pàrvuls.
Convent de les Clarisses de la Divina Providència |
* Construcció de 20 vivendes per a mestres en aleshores Avda. Jose Antonio, actualment Avga. Jaume I, també sufragades per Regiones Devastadas.
Caseta per a mestres (Avinguda Jaume I) |
Institut Laboral |
La següent iniciativa, després de la inauguració del nou Institut laboral va ser la sol·licitud de noves places escolars i la construcció d'un nou Grup Escolar.
ORDEN de 22 de marzo de 1956 por 1a que se crean Escuelas Nacionales en Vall de Uxó Castellón).
Teniendo en cuenta que se Justifica debidamente que se dispone de locales que reúnen las debidas condiciones técnico-higiénicas y dotados de todos cuantos elementos son necesarios para la debida instalación e inmediato funcionamiento de las Escuelas solicitadas; que el Consejo de Protección Escolar se compromete a facilitar la casa-habitacion o 1a indemnización correspondiente a los que en su dia se designen para regentarlas: que los intereses de la enseñanza aconsejan acceder a lo solicitado; que existe crédito del consignado en el presupuesto de gastos de este Departamento. para la creación de nuevas plazas de Maestros y Maestras nacionales: el favorable informe emitido por la Inspeccion Central de Enseñanza Primaria y lo dispuesto en el Decreto de 9 de abril de 1949 (BOLETIN OFICIAL DEL ESTADO del 30) y la Ley de 22 de diciembre de 1953 (BOLETIN OFICIAL DEL ESTADO del 24).
Este Ministerio ha dispuesto:
1.° Que se consideren creadas provisionalmente y dependientes del Consejo de Protección Escolar establecido por Orden ministerial de fecha 28 de febrero de 1945 (BOLETIN OFICIAL DEL ESTADO del 2l_de marzo), las siguientes Escuelas Nacionales de Enseñanza Primaria:
Dos secciones de niños en el Grupo escolar de niños del casco del Ayuntamiento de Vall de Uxó (Castellón). y
Tres secciones de niñas en el Grupo escolar de niñas del casco del Ayuntamiento de Vall de Uxó (Castellon).
2.º El funcionamiento de las Escuelas que se crean en virtud de esta Orden se acomodara a lo dispuesto en la Ley de 22 de diciembre de 1953 y especialmente a lo dispuesto en el apartado d) del articulo quinto sobre gratificaciones complementarias a los Maestros y Maestras. y al articulo undécimo. en cuanto al establecimiento de permanencias. asi como a la Orden ministerial de fecha. 21 de Julio de 1954.
3.° La dotacion de estas nuevas plazas sera la correspondiente al sueldo personal que por su situación en el escalafon general de Magisterio tengan. los que se designen para regentarlas. creándose para la provision de las resultas dos plazas de Maestro y tres de Maestra nacionales. con cargo al crédito que para estas atenciones figura consignado en el presupuesto de gastos de este Departamento.
4.º El Consejo de Protección Escolar con independencia de las facultades que le sean propias en relacion con la ensefianza, tendrá la de elevar a este Ministerio, con arreglo a las disposiciones vigentes, la oportuna propuesta de nombramiento de los Maestros y Maestras nacionales con destino a las Escuelas que se crean en virtud de esta Orden. Si los propuestos no tuviesen aprobadas las oposiciones a plazas de 10.000 o más habitantes, el nombramiento provisional que se realice quedará condicionado a la aprobación en la primera oposición que se convoque, quedando sin efecto sino obtienen el titulo de Maestros diezmilistas.
El Consejo de Protección Escolar, para ejercer el derecho de propuesta, deberá suscribir compromiso concreto sobre el apartado segundo de la presente Orden, remitiéndolo a la Dirección General de Enseñanza Primaria.
5.º Transcurrido el plazo de un año, a partir de la fecha de la presente Orden, el Consejo de Protección Escolar podrá solicitar la elevación a creación definitiva, y a la vista de la petición, la Sección de Creación de Escuelas recabará informe sobre su funcionamiento a la Inspección Central de Enseñanza Primaria, resolviéndose en su consecuencia.
Lo digo a V. I. para su conocimiento y demás efectos.
Dios guarde a V. I. muchos años.
RUBIO GARCIA-MINA
Ilmo. Sr. Director general de Enseñanza Primaria.
Subvasta construcción grupo escolar 21 diciembre 1957 B. O. del E.—Num. 318 |
Col:legi Ntra. Sra. de l'Assumpció |
El 2 de febrer s’inauguraven les dues aules unitàries que pertanyien a la Agrupación Escolar Mixta “Nuestra Señora de la Asunción”. Els primers mestres que van impartir-hi classes foren En Vicent Palasí Diago (aula de xics) i Na Mª Consuelo Solá Llorca (aula de xiques).
L'augment de la població infantil (recordem que en el curs escolar 1.966/67 ja hi havia 86 xiquets matriculats), va propiciar l'ampliació progressiva del nombre d'aules.En 1.975 el grup Escolar del barri Toledo s'independitza de la abans esmentada Agrupación "Ntra Señora de la Asunción". Serà en el curs 75/76, essent director el senyor Eduardo Cardells, quan se li canvia el nom de Colegio Nacional de E.G.B. "Inmaculada Concepción" amb el que provisionalment se li havia designat, passant a continuació a denominar-se Colegio Público Lleonard Mingarro, en memòria d'aquest polifacètic mestre local, autor de «l'Himne a la Vall».L'antic col·legi fou substituït en 1987 per unes noves i modernes instal·lacions, situades en la Travessera Albacete s/n. El disseny i posterior construcció del nou edifici, dotat amb dependències no habituals en escoles de 8 unitats d'E.G.B. s'adaptava com un guant al disseny d'escola a jornada completa.
Primer Col·legi Lleonard Mingarro |
Dibuix de les Escoles Nacionals de La Colònia Segarra |
Edifici del Grup Escolar Cervantes que substituïa a l'anterior construït l'any 1942 |
El curs següent es produí el transvasament d’alumnes des de l’Institut Tècnic, en aplicar-se la reforma educativa de 1970. Aquesta reforma substituïa l’antic batxillerat elemental per la segona etapa d’EGB, i el batxillerat superior i el PREU pel BUP i el COU. El nombre d’alumnes continuà creixent per l’expansió demogràfica del municipi, però també perquè l’institut exercia una funció educativa comarcal sobre les localitats veïnes.
Al maig de 1975 el claustre de professors decidí per votació que l’Institut passara a denominar-se “Honorio Garcia”, en honor a un ciutadà de la Vall d’Uixó, notari de professió, però figura de referència en el panorama cultural valencià del segle XX. El 1985, també el claustre de professors prengué la decisió de normalitzar el nom de l’Institut, que passà a nomenar-se Honori Garcia.
Barracons que alberga els alumnes del IES Honori Garcia mentre es construeix el mou Institut |
Maqueta del nou IES Honori Garcia |
Nou edifici Honori Garcia |
* L’Eleuterio Pérez i La Cova.(enderrocat i tornat a fer. 2011).
Primer edifici del Col·legi La Cova |
Nou edifici del CEIP La Cova (2011) |
CEIP Colònia Segarra i Carmaday |
Actual CEIP Recaredo Centelles que substitueix al construït l'any 1949 |
CEIP Lleonard Mingarro |
CPFPA Jordi de Sant Jordi |
CEIP Cervantes actual (2003) |
o La Unión (primerament es deia AAVV Francisco Franco i Colonia Segarra (19/2/1975) per l’any 1977 passar a dir-se la Union, utilitzant locals de l’església i el 29/6/1984 passar a l’edifici actual), o El Carbonaire, o Santiago Apostol del Toledo i o La Parreta de Sant Antoni.
Antiga Guarderia del Carbonaire |
-- Els nuvolets petits (11/8/2005). Carrer Filipinas 14.
-- Los gorriones. Carrer Honori Garcia, 6
-- Los Pitufos (27/9/2010), Carrer Octavi Ten i Orenga, 66.
-- Centro maternal infantil (2012). Polígon Industrial Belcaire Calle A, parcel·la 415A
-- El niu (20/6/2016). Carrer Juan de Austria, 115
d) Concursos per a proveir les places de mestres en les Escoles Nacionals de xics i xiques
Aquest Consell també tenia la facultat de convocar concurs per a cobrir vacants de mestres en les Escoles nacionals de la localitat.
La revista Escuela Española (8/11/1945) publicà l'Ordre Ministerial de 28 de febrer de 1945 en la que se convocaven les vacants a cobrir en el Consejo de Protección Escolar, En el tex es pot llegir:
VACANTES EN EL CONSEJO DE PROTECCIÓN ESCOLAR DE VALL DE UXÓ
Este Consejo, en virtud de las atribuciones que le Concede la Orden ministerial de 28 de febrero, convoca a un concurso para proveer en propiedad cuatro secciones de niños y tres de niñas.
La primera de niños se adjudicará al mejor Maestro especializado en Dibujo en la Escuela primaria.
La segunda de niños, para el mejor Maestro especializado en Enseñanza Agrícola.
La tercera para el mejor Maestro especializado en Música y canto.
La cuarta, para el mejor Maestro especializado en Educación Física.
La primera de niñas para la mejor Maestra especializada en la organización de la enseñanza femenina total.
La segunda para la mejor Maestra especializada en la enseñanza de párvulos.
La tercera para la mejor Maestra especializada en Labores.
Además, y en atención a la organización formativa que persigue este Consejo, con el fin de evitar dilaciones cuando se conceda la creación de las Escuelas ya solicitadas o cubrir las posibles vacantes derivadas del actual concurso de traslados, se amplía este, complementándose su cuadro de especialidades en las siguientes:
Maestros
1ª. Trabajos manuales.
2ª. Dibujo industrial y artístico en las clases de adultos.
Maestras
1ª. Pedagogía familiar.
2ª. Economía doméstica.
3ª. Juegos y cantos en párvulos
Es condición precisa pertenecer al primer escalafón del Magisterio y estar depurado sin sanción.
El nombramiento de los concursantes correspondientes a estas últimas especialidades será propuesto a la superioridad a medida que existan las correspondientes vacantes.
Las solicitudes se formularán por instancia reintegrada, dirigida al señor Alcalde - presidente del Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó, antes del 20 de noviembre próximo, acompañando hoja de servicios certificada, relación de méritos, una memoria desarrollando el plan de su especialización y cuantos elementos consideren convenientes para demostrar su competencia y su actuación educativa.
Los concursantes quedan obligados a someterse a las pruebas, consistentes en ejercicios prácticos, que este Consejo estime conveniente realizar.
Vall de Uxó, a 14 de octubre de 1945.—EI alcalde-presidente.
El nombramiento de los concursantes aprobados seré propuesto a la Superioridad a medida que existan las correspondientes vacantes.
Las solicitudes se formularán por instancia reintegrada, dirigida al Sr. Alcalde-Presidente del Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó, antes de que haya transcurrido un mes que se publicó el presente anuncio, acompañando hoja de servicios certificada, relación de méritos, una Memoria desarrollando el plan de su especialización y cuantos elementos consideren convenientes para demostrar su competencia y su actuación educativa.
Los concursantes quedan obligados a someterse a las pruebas consistentes en ejercicios prácticos que este consejo estime conveniente realizar.
Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó (Castellón).—Por acuerdo de este Consejo y en virtud de las atribuciones que le concede la Orden ministerial de 29 de febrero de 1945, se convoca el presente concurso para cubrir tres vacantes de Maestras y tres de Maestros, que se cubrirán con los que muestren mejores aptitudes para las siguientes especialidades:
Plazas a servir por Maestras: Una para 1a especialidad "Labores usuales y educación domésticas", una para la especialidad "Labores artísticas" y una para la especialidad "Pedagogía familiar".
Plazas a servir por Maestros: Una para la especialidad "Educación Física", una para la especialidad "Trabajos manuales" y una para la especialidad "Enseñanza Agrícola y Cotos escolares".
Podrán concurrir a este concurso los Maestros nacionales que pertenezcan al primer Escalafón y hubieren sido depurados sin sanción y aquellos que tuvieren oposiciones aprobadas. Las solicitudes deberán ser presentadas ante el señor Presidente del Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó, en el plazo de un mes, a contar de la publicación de la presente en el "B. O. de la Provincia" y deberán acompañar: hoja de servicios o certificado de tener oposiciones aprobadas, memoria de la especialidad a que aspiren y todos los elementos que crean convenientes para demostrar su competencia en la especialidad a que concurren. Aquellos Maestros cuyas memorias fueren aprobadas serán llamados para realizar las prácticas pertinentes a la especialidad y que el Consejo estime convenientes.
La Vall de Uxó, a 1 de marzo de 1951.
El Alcalde - Presidente
Podeu llegir les diferents activitats desenvolupades per aquest Consejo de Protección Escolar en l'enllaç del document que replega les diferents publicacions que publicava periòdicament en la revista Escuela de Aprendices (març 1946, Num58-.gener 1953, Num 140).
e) Millores educatives
* Fer el cens escolar dels xiquets i xiquetes des dels 3 anys a 18 anys.
* Publicar el Ban de l’1 de gener de 1946, document fonamental per a la cultura educativa del poble.
* També acordà un pla de treball que desenvoluparien els mestres en les escoles, encaminat a què els xiquets i xiquets adquiriren una formació que els capacitaria per a poder aconseguir el Certificat d’Estudis Primaris, els quals també els podia expedir aquest Consejo per Ordre de la Llei d’Educació Primària del 18 de juliol de 1945 en l'article 42. Els primers certificats foren concedits a 20 xiquets i 26 xiquetes amb data del 7 de juliol de 1946 amb tota la validesa per a proporcionar-los la utilitat pràctica del seu futur.
* Atenia aquest Consejo de manera especial als adults en les escoles nocturnes d'ambdós sexes. S’esforça, persuadit per la influència que la dona tenia en la societat, en la seva formació, més coneixedor de l’abandó tan gran que tenia aquesta dels seus deures, la qual cosa acabava en molts casos en la ignorància. Treballà en aquest sentit per organitzar l’ensenyament femení d’adults, primer en dos centres, un, en un local de Falange de la plaça aleshores del Caudillo, ara plaça del Centre on actualment està la Caixa Sant Vicent, altre, en les escoles Colonia Segarra i ampliat en octubre de 1946 amb altre en les escoles del Ayuntamiento Antiguo.
* Biblioteca Escolar. Es va posar en marxa una biblioteca escolar circulant entre tots els xiquets. S’inicia amb una dotació de 460 obres perfectament catalogades i tenia una mitja de 200 lectors.
f) Mutualitats escolars
Les mutualitats escolars es van crear a principis del segle XX. Per un Reial decret publicat a la Gaseta del 1911/07/14, es van establir les bases d'aquest sistema d'estalvi escolar i, mitjançant Reial Ordre del 1911/05/11, es va aprovar el reglament que les regia. Estaven dirigides a tots els joves, des del seu ingrés al centre d'ensenyament fins als 25 anys, establint l'obligatorietat de les mateixes per tot el territori nacional.
Fonamentalment, es perseguia un bé econòmic per als alumnes, doncs, amb la contribució que feien mitjançant petites quotes al llarg de tot el període de la seva educació, es pretenia dotar-los posteriorment d'un petit capital. Aquesta aportació, encara que modesta, els permetria, per exemple, iniciar una activitat professional amb cert alleujament. A més, es tractava de fer més responsables als escolars, que estaven representats a les juntes a través de delegats elegits a classe i participaven en alguns treballs administratius de les mutualitats.
Un altre objectiu de les mutualitats era fomentar entre els alumnes l'hàbit de l'estalvi, inculcant-los la importància de la previsió i l'esforç. A més, la Mútua acudia en socors dels afiliats que passaven dificultats per alguna circumstància adversa.
Tenint en compte aquesta llei i a proposta del Consejo de Protección Escolar, l’any 1947 es fundaren dues Mutualitats Escolars. Una per a xiquetes anomenada “Teresa Bonig Salvador” i altra per a xics anomenada “Silvestre Segarra Aragó”
Per al seu funcionament existia una Junta Rectora presidida per un mestre i assistida per sis pares de mutualistes i quatre professors de la Escuela de Aprendices que s'encarregaven de l'organització, govern i administració i canalitzant totes les activitats pròpies de la Mutualitat. Anualment es feia una assemblea per donar comptes de l'exercici anual.
Entre les seves funcions específiques estaven:
* Constitució del Dot Infantil.
* Formació de pensió de retir.
* Socors.
* Excursions.
* Bosses d'estudi
* Rober.
* Biblioteca, etc.
L'any 1948, La Mutualitat escolar de xics va rebre el Premi Provincial per la seva bona organització i volum i regularitat en les seves imposicions.
Eix mateix any, La Mutualitat escolar de xiques va rebre el Premi Nacional per la seva activitat, quantia, nombre d'imposicions i constància.
Com a exemple del seu funcionament tenim les dades de la memòria feta l'any 1952.
El volum dels seus adscrits i imposicions fins a aquesta data és el següent:
-- En xiquetes 217 adscrites amb un volum estalviat de 13.198 ptes.
-- En xics 250 adscrits amb un volum estalviat de 14.897 ptes.
L'any 1946, seguint amb l'estratègia dissenyada, es va crear, com a complement de la Escuela de Aprendices, dos Cotos Escolars adscrits a les referides Mutualitats i amb el mateix nombre de xiquets i xiquetes. El de xics de caràcter agrícola i ampliable a avícola. El de xiques de llavors i ampliable a avícola i cunícola.
L'any 1949 es creà el vedat apícola, que funcionà en un principi en dos rucs, fins a arribar a un total de 10 i que donà lloc a crear un colmenar en la montanyeta "La Corona"
Alumnes de La Escuela de Aprendices observant una bresca d'abelles en el Coto Apícola |
Planols del Vedat Escolar |
Façana del Vedat Escolar |
A continuació tenim l'ordre del dia de les visites al Coto Escolar.
Un dia al Coto Escolar "Silvestre Segarra Aragó" |
Pla d'activitats en el Coto Escolar "Silvestre Segarra Aragó" |
h) Colònies escolars. Els anys cinquanta tenim constància de l'organització anual, per part del Consell de Protecció Escolar, de colònies escolars durant el període estival per als fills dels treballadors de Segarra i la població infantil de la Vall d’Uixó.
Com a infraestructura s'utilitzava el Col·legi Cervantes de la població de Moncofa.
Col·legi Cervantes de Moncofa (Any 1950) |
Arribada dels colons amb l'Inspector Joan Capó i els mestres a la Capella dels Desemparats |
Joan Capó en la Capella dels Desemparats amb la primera expedició de xiquets i xiquetes a les Colònies Escolars de Moncofa 1948 |
Les xiques de la Colònia en la platja de Moncofa |
Taula de gimnàstica en la Colònia 1951 |
A continuació transcric l'entrevista que li feren a Joan Capó:
D. Juan Capo. hemos quetido interrogarle a fin de que nos conteste a nuestras preguntas. Pero como siempre D. Juan, parco en palabras, responde así:
-- ¿Está Vd. satisfecho?
-- Mucho. De los colonos cuyo cariño creo haber conquistado y en los que con ayuda de todos hemos sembrado el sentido social de la ayuda y cariño; de la ayuda entre todos y el sentimiento del agradecimiento a cuantos deben el gran bien de esta Obra; de los maestros y maestras que han puesto su voluntad a la finalidad perseguida; a las autoridades de nuestro pueblo y de las de Moncofar; de los maestros de los pueblos visitados y, sobre todo, de los señores SEGARRA, sin excepción, cuyo amor a su pueblo es en todo momento luz viva de su alma. También y de un modo especial al Sr. Gobernador D. Luis Julve quien ha dado todas las facilidades posibles para la buena marcha de esta obra. Y por ultimo—dijo—a D. Romualdo de Toledo, quien espontáneamente ofreció—y ha cumplido su promesa—de conceder la subvención para organizar éstas colonias.
--¿Y cuáles son sus planes para un futuro inmediato, dados los excelentes resultados obtenidos y la ayuda prestada por todos?
-- Sabiendo que ningún hombre es imprescindible, estimo que estando al frente de ésta Obra escolar valldeuxense, ésta debe seguir adelante con nuevos ímpetus. Que hay todavía mucho por hacer y que se puede y debe hacer mucho.
-- ¿Qué material ha habido necesidad este año de adquirir para la puesta en marcha de la Colonia?
-- Se han adquirido 60 camas y 60 juegos. En afios sucesivos se completará el ajuar con sabanas y colchones.
-- ¿Tiene fundadas esperanzas que al año próximo se aumenten el número de plazas para la Colonia?
-- ¿Por qué no? Es tan beneficioso el régimen de las Colonias que necesariamente debería ser mayor el número de niños y niñas que asistieran cada año a las Colonias.
-- Entonces, ¿Puede decirnos si esta institución es una de las mejores y más beneficiosas que ha llevado a cabo el Consejo de Protección Escolar?
-- Sin duda, es de las mejores, pero no la mejor, pues el funcionamiento de la cantina escolar, dirigida con tanta perfección y cariño por la distinguida dama Dª Vicenta Beltrán de SEGARRA, es nuestra mejor Obra. No debemos olvidar, sin embargo, la creación del Certificado de Estudios Primarios, los roperos, bibliotecas, Mutualidades. etc.
-- Y dígame D. Juan, ¿qué nuevo paso daremos en beneficio de la educación de nuestro pueblo?
-- Dejemos a la Providencia que sea ella la que nos ilumine.
- Una última pregunta. ¿Qué resultados prácticos de orden físico y pedagógico se han obtenido derivados de una vida higiénica, sana y ordenada?
-- Muy satisfactorios. Comparando los datos antropométricos resulta un promedio de aumento de algo más de 2 cm. en talla, de 2 kgs. y medio en peso y de 3 cm. y medio en capacidad torácica. En cuanto a las enseñanzas pedagógicas muchas v de muy eficaces orientaciones, y múltiples y prácticos los conocimientos adquiridos.
Y al decir esto, D. Juan pone en el acento, el orgullo y el sentimiento de la Patria, reflejados en esos niños españoles que bajo los árboles y entre frondas suaves y brisas se habían forjado en el yunque de la vida intelectual, física y moral —escuela de disciplina y honor—hasta sentirse copartícipes de ese sentido social y armónico que ha presidido e informado la vida normativa de la colonia que harán que en su día sean capaces de lograr—con ambición e inquietudes santas -que nos reencontremos en el camino glorioso de la Historia y cumplir su alta misión civilizadora y de universal destino. E.P. (Ernesto Pérez)
La seva emprenta continuà en anys posteriors com es pot llegir a les revistes Escuela Española (AÑO XXIV, Num. 1225, Madrid, 9 de abril de 1964) i (AÑO XXVI, Num. 1426, Madrid, 30 de marzo de 1966)
i) Cantina Escolar
Per al manteniment parcial dels seus fills durant la seva edat escolar es crearen les cantines escolars. Aquesta necessitat, molt sentida en la Vall d'Uixó, a la qual estaven arribant gents de totes parts atretes per la brillantor i nom de l'Empresa SEGARRA, la va tenir molt en compte des d'un principi el Consjo de Protección Escolar de Vall de Uxó.
Com el nombre de xiquets i xiquetes necessitats era molt més gran, feien torns per setmanes. Els orfes o fills de pares impedits van sempre.
La Cantina escolar |
Complement de l'anterior va ser el ROBER ESCOLAR també generosament protegit per l'Estat. A través d'ell es proporcionava teles per a uniformes de xiquetes, camises de xiquets completament gratuïtes als més necessitats i a meitat de preu de compra als que el segueixen en menor necessitat.
3 INICIATIVES PEDAGÒGIQUES
L'any 1953 es va celebrar la VI Jornada Pedagògica en
què si li va rendir un homenatge a Joan Capo, després de la sobtada mort i en
reconeixement de la seva llavor en la nostra ciutat.
3.1.1 I Jornada Pedagògica. Tingué lloc el 7 de juliol de 1946 al Grup Escolar Cervantes. El programa d'actes va ser el següent:
·
La vespra a
la Jornada, el 6 de juliol, en el Teatre Calderón es varen representar dues
obres teatrals. En la primera part s'escenificà l'obra de "Santa
Casilda", drama líric-religiós en tres actes de Gaspar G, Pintado i música
de Vicente Aguerri. En la segona part, el cor de la classe d'adultes de la
Colònia Segarra, posaren en escena el sainet còmic en un acte titulat
"Servidumbre modelo". Com a cloenda de la vetllada un grup d'alumnes
executà el ball "La Muneira"
·
Concentració
dels alumnes a la plaça el Caudillo.
·
Entrega dels
certificats d'Estudis Primaris a la porta de l'Ajuntament als alumnes que
havien aprovat els exàmens celebrats el 2 de juliol, fent l'entrega els membres
del Consejo de Proteción Escolar amb el Sr. alcalde D. Juan Aragó Moliner al
capdavant.
Entrega dels Certificats d'Estudis Primaris als escolars per membres del Consejo de Protección Escolar |
·
Missa en
l'Església de l'Assumpció.
·
Demostració
gimnàstica i de cant en la plaça del Caudillo.
Cant dels himnes Regional i Nacional pels alumnes a la plaça del Caudillo |
·
Inauguració
de la 1a Exposició Comarcal en el Grup Escolar Cervantes.
·
Dinar de
germanor en el Menjador de l'Empresa Segarra. En el seu transcurs formularen
diferents parlaments les personalitats assistents a la Jornada. Començà D, José
Sanchis Asensi, mestre agregat a la Inspecció. A continuació D. Mateo Bauzá,
rector de la Capella dels Desemparats i director dels Grups Escolars de la Vall
d'Uixó.
·
Concert de
la Rondalla Segarra.
·
Visita a la
Clínica i les Escuelas Nacionales de la Colònia Segarra.
·
Visita a la
Capella de la Mare de Déu dels Desemparats a qui se li va cantar la salve
d'acomiadament.
3.1.2 II Jornada Pedagògica. Se celebra el 29 de juny de 1947 com a cloenda del curs escolar 1946-47. Però prèviament a l'arribada del dia 29 es desenvolupaven unes activitats preliminars:
·
Realització
dels exàmens per a l'obtenció del Certificat d'Estudis. El dia 26 foren els
dels alumnes de la Escuela de Aprendices realitzats en les aules de l'Escola i
el dia 27 els dels escolars en les aules del Grup Escolar Cervantes.
·
El dia 28,
vespra de la Jornada Pedagògica es celebra un Festival Escolar en el Teatre
Calderón amb el següent programa:
§ Representació de la comèdia "La sombra de la
difunta" a càrrec d'un grup d'alumnes de les escoles diürnes i nocturnes.
§ Interpretació d'un quadre de gimnàstica rítmica
titulada "Gimnasia infantil" per 80 alumnes de pàrvuls acompanyats
per l'orquestra.
§ Després el Cor Escolar Vallduxense, format pels
xiquets i xiquets majors de les Escoles Graduades, interpretaren tres cants
populars titulats: "Muntanyes del Canigó" (cant català), "Negra
sombra" (balada gallega) i "La Mare de Déu".
§ A la mitja part, l'Enginyer Agrònom i Secretari
Nacional de Mutualidades y Cotos de Previsión, D. Antonio Lleó, pronuncià una
conferència dirigida especialment als pares i mares.
§ En la segona part s'escenificà el sainet "Jesús,
qué criada".
§ Preparació de l'Exposició Comarcal. Dita exposició
presentava els següents aspectes:
o Decoració de les aules del Grup Escolar Cervantes.
o Llavors femenines unificades, Estores para cobrir els
finestrals de les aules.
o Tapis per
cobrir la tribuna presidencial.
o Façanes de les esglésies de tots els pobles de la
comarca participants en marqueteria.
o Mapa d'Espanya del pati central del centre en relleu i
amb una superfície de 100 metres quadrats.
o Quadres estadístics de la producció mundial comparada
amb la d'Espanya presentats majoritàriament per Borriana i pintats en
aquarel·la.
o Completava l'exposició infinitats de dibuixos i
quaderns de treballs presentats pels alumnes entre els quals destacaven els
dels alumnes que havien obtingut el Certificat d'Estudis.
Ja en el dia de la celebració de la II Jornada es
desenvoluparen les següents activitats:
§ Concentració de mestres i la massa escolar en la plaça
del Caudillo.
§ Missa Escolar en l'Església de l'Assumpció.
§ Desfilada i manifestació escolar des de l'Església
fins al Grup Escolar Cervantes.
§ Festival Escolar.
Taula gimnàstica per les xiques |
Taula gimnàstica pels xiquets |
- Repartiment de certificats i
esmorzars en fred.
- Obertura de l'Exposició Comarcal.
- Acte cimer de la Jornada. En el
vestíbul del Grup Escolar en la taula presidencial es col·locaren les
personalitats assistents a la Jornada i tingué lloc la intervenció de Joan
Capó, cap Accidental de 1a Ensenyança i Inspector de Zona amb una xerrada
dirigida als mestres titulada "El forjador espiritual de una
nación".
- En finalitzar el parlament de
Joan Capó va agafar la paraula l'alcalde D, Juan Aragó i president del
Consejo de Proteción Escolar per a concloure l'acte.
·
Dinar de
germanor en els menjadors Segarra presidit per l'Excel·lentíssim Sr.,
governador Civil i Cap Provincial del Moviment, Luis Julve Ceperuelo i el
secretari provincial, Brugada. En les postres s'alçà a parlar l'Enginyer
Agrònom i secretari nacional de Mutualidades y Cotos de Previsión, D. Antonio
Lleó. A continuació prengué la paraula Excel·lentíssim Sr., governador Civil,
Luis Julve Ceperuelo.
Parlament de l'Excel·lentíssim Sr, Governador Civil, Luis Julve Ceperuelo. |
· Salve d'acomiadament a la Mare de Déu dels Desemparats en la Capella de la Colonia Segarra.
En aquest l'enllaç de la Revista Escuela de Aprendices (Agosto 1947_N75) podreu trobar tot el desenvolupament d'aquesta II Jornada Pedagògica.
També tenim constància en una publicació a la revista escolar "Escuela Española" Any 1947.
La generosidad de una empresa modelo. «Industrias Segarra, que prodiga los medios para elevar el índice de la educación de su pueblo, unida al celo y sólida preparación que lleva un Inspector de Enseñanza Primaria, han logrado una resultante que tuvo su gráfica en la II Jornada Pedagógica de Vall de Uxó.
Els actes organitzats foren els habituals d'altres anys:
- Concentració en la plaça del
Caudillo dels escolars amb els seus respectius mestres i les autoritats
locals i convidades, enguany el Sr, José Sanchis Asensi i D. Modesto
Pérez.
- Missa en l'Església de
l'Assumpció
- Festival Escolar en el Grup
Escolar Cervantes.
- Entrega dels diplomes als
escolars i aprenents que havien aprovat els exàmens del certificat
d'Estudis Primaris de mans del Sr. alcalde i president del Consejo de
Proteción Escolar.
- Entrega d'obsequis a tots els
xiquets i xiquetes de la població escolar consistent en un paquet de
galetes i caramels.
- Visita a l'Exposició Escolar
Local i Comarcal.
- La cloenda la protagonitza un
any més l'Inspector de Zona Joan Capó. El fet més important del seu
discurs fos l'anunci del naixement d'un Museu Pedagògic que
s'instal·laria en una dependència de les Escoles Colònia Segarra,
En la publicació de la Revista Escuela de Aprendices (Agosto 1949_N94) podreu
trobar tot el desenvolupament d'aquesta III Jornada Pedagògica.
En aquest l'enllaç de la Revista Escuela de Aprendices (Agosto 1947_N75) podreu trobar tot el desenvolupament d'aquesta IV Jornada Pedagògica.
Del que va ser aquella jornada tenim constància en la publicació feta a la revista Escuela Española del 27/7/1950.
Nota: El mateix error que es va cometre en la publicació en la Revista Escuela de Aprendices s'ha tornat a produir en aquesta publicació. Segurament perquè el qui va enviar la notícia fora el mateix.
En menos de dos cursos se han creado en la zona un centenar de Escuelas, casi todas parvularios, que tanta importancia tienen y que en tanto olvido o descuido se tenían.
Y la labor de creación, a raíz de un viaje del Director general de Enseñanza, Primarla a Segorbe, donde se reunieron todos los Alcaldes de toda la comarca, se está orientando totalmente hacia la solución de la construcción de locales y viviendas para Maestros.
Pero, además, se ha desarrollado enormemente el instinto de superación de los Maestros, cooperando todos ellos a estas magníficas exposiciones que han culminado con la creación del Museo Pedagógico Comarcal, instalado en una de las aulas del Grupo escolar de la Colonia Segarra.
El presente año estos actos han sido realizados el día 2 de julio con toda solemnidad, acudiendo a Vall de Uxó más de 250 Maestros de la Zona y asistiendo a los numerosos actos que se celebraron en el Grupo “Cervantes” como final de curso local: misa en el mismo Grupo, festival escolar a base de gimnasta y de interpretaciones rítmicas, cantos a varias voces, reparto del certificado escolar—por quinta vez, ya que la Inspección de esta comarca fue debidamente autorizada--y reparto de dulces a todos los escolares.
Y la Inauguración de la Exposición Local de trabajos escolares, destacándose las labores de las niñas, que van orientadas a la puesta en marcha de un coto escolar femenino.
La parte general comarcal se celebró en la Colonia Segarra.
En una de amplias y magníficas aulas de esta colonia, el señor Inspector de la Zona, don Juan Capó, dió una magnífica charla en cinco puntos delicada y poéticamente resueltos, que llegaron al corazón de todos.
Después fué inaugurado el Museo Pedagógico Escolar Comarcal, a base de los trabajos encargados previamente te a cada Escuela y que forman un maravilloso conjunto, siendo felicitados Maestros e Inspector, que tan alto ponen el nombre del Magisterio de la comarca y de la provincia.
En el amplio comedor de la Empresa Segarra se reunieron en comida de hermandad, invitados todos por el Consejo de Protección Escolar. En la presidencia ocuparon sitios destacados las Autoridades provinciales y locales, cerrando los actos el Jefe provincial del S. E. M. en nombre del excelentísimo señor Gobernador civil de la provincia, felicitando a todos, y especialmente a este Inspector, que incansablemente da y sabe dar a su vida un sentido pleno de realidades magníficas en prestigio y honra del Magisterio.
* Inauguració del Saló d'Actes
Els assistents es van congregar al Saló d'actes que s'inaugurà aquest mateix dia. La benedicció fou a càrrec de Mn. Francisco Ballester. A continuació se celebra la Santa Missa.
Aspecte del Saló d'Actes del Grup Escolar Cervantes el dia de la seva inauguració |
Col·legi Cervantes |
Taules ritmiques dirigides per la instructora Rosario la Noia |
Recitació d'un conte per una xiqueta. Darrere l'Alcalde Eleuterio Abad i D. Ernesto Segarra |
Seguidamen es procedí a la inauguració de l'exposició. Autoritats i mestres recorregueren les set sales que contenien els diferents treballs presentats pels diferents pobles participants. Dues d'elles eren dedicades exclusivament a trebals sobre la fundació dels pobles de la comarca.
Joan Capó explicant a les autoritats locals i comarcals les Cartes de fundació dels pobles |
Treball presentat pel Magisteri Local a l'Exposició Comarcal |
Novament, es concentraren els assistentes en el Saló d'Actes per escoltar els parlaments.
La primera xerrada fou a càrrec de l'Inspector D. Joan Capó dirigida a tots els mestres.
A continuació prengué la paraula la Inspectora en cap, Sra. Isabel Muñoz.
Tancà l'acte la xerrada de Antonio Armelles, cap provincial del S.E.M.
* Dinar de germanor
Tots els mestres i autoritats es traslladaren als menjadors de l'empresa Segarra per a gaudir d'un magnífic dinar.
* Salve d'acomiadament i fi de la jornada
En acabar el dinar es desplaçaren a la Capella de Ntra. Sra, dels Desemparats per a cantar la salve al peu de la Mare de Déu com a acció de gràcies i acomiadament d'aquesta esplèndida V Jornada.
* Acte posterior de la jornada
Amb el fi d'interesar els pares en la importància de l'educació dels seus fills, el Consejo de Protección Escolar es dirigí als mateixos amb una crida a càrrec del President i alcalde de la ciutat, D. Juan Porcar i de l'Inspector de Zona, D. Joan Capó.
Tanca els parlaments Mn. Alvaro Capdevila, que ocupava la presidència de la taula.
Podreu llegir més extensament el que va ser aquesta V Jornada en aquest enllaç de La Revista Escuel de Aprendices Junio 1952_N134 .
També es va publicar en format llibret: V JORNADA PEDAGOGICA_Junio 1952
3.1.6 VI Jornada Pedagògica
* Santa missa celebrada al Saló d'Actes del Grup Escolar Cervantes per Mn, Francisco Ballester.
* Festival escolar en el pati del col·legi, en la nova pista construïda segons al projecte que inicià el finat D. Joan Capó i que va ser inaugurada aquest dia. El festival seguí el programa següent:
En primer terme vegem als fills de Joan Capó junt a les autoritats i jerarquies
|
Joaquín Escuder Aragonés recitant el poema "Inmortalidad"
|
Al fons del saló i sobre la taula presidencial i en la part central, un retrato de D. Joan Capó presidia la reunió.
L'acte començà amb les paraules del Sr. director de les Escoles, Mn. D. Mateo Bauzá explicant el significat de l'acte i assenyalant les directrius que ens marcà el finat. Va glosar la seva tasca, tant en la seva Zona d'Inspecció, com molt especialment en la nostra ciutat.
En finalitzar les seves paraules, ell mateix donà lectura a les diferents mostres d'adhesió rebudes, entre elles un besamans de l'Il·lm. Sr. Director de 1a Ensenyança, D. Eduardo Cantó Rancaño; telegrames dels Srs. Inspectors Centrals, D. Manuel Gracia Izquierdo i Sra. Encarnación Pallarés Ciscar; cartes molt efusives de la Sra. Inspectora en Cap de Balears, Sra. María Consuelo Moreno Tortajada, al Sr. alcalde de la nostra ciutat i a la viuda del finat, Sra. Asunción Viciano Nácher; telegrames de la Delegació Provincial de la Secció Femenina, Josefa Sancho i de la Mestra Nacional de València, Sra. María Ciscar.
Seguidament i en representació de tots els escolar, el xiquet Joaquín Escuder Aragonés va recitar un poema patriòtic titulat "Inmortalidad"
A continuació prengué la paraula en nom del Magisteri Local, D. Ernesto Pérez Almela en la que va exalçar la seva constància, l'esperit de sacrifici i la gran experiència, valors que han fet que es presentà davant del Senyor amb un full de serveis nets i brillant.
El va seguir el veterà mestre d'Eslida, D. Francisco Mondragón que va glossar l'activitat, comprensió i estima en la seva implicació professional i social.
El següent en parlar va ser el mestre D. José Sanchis Asensi destacant que Joan Capó era tot una institució pedagògica i assenyalà la gran tasca desenvolupada en el Patronat i la seva debilitat cap als desfavorits amb la creació d'institucions com l'Auxilio Social i La Guarderia Infantil.
El que intervingué a continuació va ser el secretari de l'Ajuntament de la Vall d'Uixó, D, Manuel Aguiló, mallorquí d'origen, unint-se a l'homenatge i amb emoció i sentiment de paisanatge, vincles que li unien al finat, va rendir tribut d'admiració esbossant a grans trets la personalitat intel·lectual i humana de l'Inspector i de l'home, de l'amic i del pare. Al final va llegir un acord de l'Ajuntament en el qual es posava de manifest els mèrits contrets pel Sr. Capó perquè se li retoli un dels carrers cèntrics de la localitat amb el seu nom, que perpetuï la seva memòria.
Per tancar l'acte, la Sra. Inspectora en Cap de Castelló, Sra. Isabel Muñoz, pronuncià una emotiva oració, basada en alguns dels pensaments exposats per Joan Capó en el seu últim acte públic celebrat precisament en aquest Saló d'Actes i amb motiu de la V Jornada Pedagògica. Deia D. Joan:
"Quisiera llegar un día ante el Señor, llevando en una mano un gran ramo de rosas rojas cogidas en los rosales del sufrimiento, trabajo y resignación de mis maestros, y en la otra, otro ramo de flores albísimas, más blancas que la nieve, cogidas en los rosales bien cuidados de las almas puras de los niños"
Acabà amb un vers que caracteritza molt bé la seva trajectòria:
L'acte finalitzà, tots en peu, amb un respons a la seva intenció.
Tot seguit es desplaçaren a les Escoles de la Colonia Segarra, seu del Museu Pedagògic Comarcal, exemple viu de la seva llavor al front de la Inspecció de la Zona i com ànima del Consejo de Protección Escolar on van contemplar els diferents treballs exposats.
* Salve d'acomiadament. Com era habitual, els participants acudiren a la Capella a venerar a la Mare de Déu dels Desemparats entonant la salve en acció de gràcies com a acomiadament i tancament de la Jornada Pedagògica.
Podreu llegir àmpliament la VI Jornada en aquest enllaç de La Revista Escuel de Aprendices Agosto1953_N147
Ernesto Perez Almela escrivia un article en la Revista Escuela Española (Madrid, 6 de febrero de 1953. Num. 625) amb motiu de la seva mort i que reproduïm a continuació:
Ha muerto el que fué Inspector de Enseñanza Primaria de Castellón y Vocal asesor del Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó don Juan Capó Valls de Padrinas. Verdadero padre de los Maestros, pasó sembrando el bien, laborando incansablemente, inculcando en sus Maestros su saber, sus enseñanzas y su experiencia en aras de la Escuela y el niño -su gran pasión-, haciéndonos vibrar y sentir su santa obra de hermandad educativa.
A este fin idóneo de preparar a la niñez y a la juventud de nuestro pueblo, dirigió don Juan sus esfuerzos en estos últimos años de actividad profesional. Y aquí estableció oficialmente la capitalidad de la zona. Y aquí se reunían todos los Maestros de la provincia en las inolvidables Jornadas Pedagógicas, de las que, como en todo, él era el alma.
Vall de Uxó es, gracias a su obra, el foco pedagógico de la provincia.
Article de Ernesto Pérez amb motiu de la seva mortRevista Escuela Española (Madrid, 6 de febrero de 1953. Num. 625) |
El Consell de Protecció escolar convoca dos concursos. El primer en l'any 1948 i el segon a l'any següent. Entre els membres del jurat actuà com a vocal secretari, D. Joan Capó.
La revista Escuela Española l'any 1948 publica la convocatòria del I concurs de Mestres.
Temas para Maestros.-1º. El ahorro como base racional fundamental de la vida.
Temas para Maestras-1º. Misión do la mujer en 1a economía familiar.
--2º. Ideas prácticas para la formación de cotos escolares de carácter femenino. Los trabajos se presentarán escritos a máquina, a dos espacios en cuartillas apaisadas, pudiendo tener la amplitud que cada concursante crea conveniente; pero, debiendo tener presente que se estimara tomo mérito, la concisión y, claridad en la exposición. Los originales, se encabezarán con un lema y en sobre aparte, que llevará el mismo lema, figurará el nombre del autor.
El plano de admisión de los textos y plicas terminará el día 15 de septiembre del año en curso, y se dirigirán al señor Alcalde Presidente del Consejo de Protección Escolar de Vall de Uxó, con la indicación: «Para el Concurso entre los Señores Maestros y Maestras nacionales.»
El Jurado, cuyo fallo será inapelable, estará constituido por los señores siguientes: Presidente, don Silvestre Segarra Bonig, Presidente de la Comisión Nacional de Mutualidades y Cotos Escolares del Instituto Nacional de Previsión
--Vocales: doña Vicenta Beltrán de Segarra; doña. Encarnación Pallarés Ciscar, Inspectora Jefe de Enseñanza Primarla; don Manuel Aldenueva. Delegado provincial del Instituto Nacional de Previsión de Castellón; Vocal-Secretario, don Juan Capó Valls de Padrinas. Inspector de Enseñanza Primaria, zona 1ª
El 17/11/1949 publicava la Resolució d’aquest concurs:
Primer tema para Maestras: “Misión de la mujer en 1a economía familiar”. Lema: ¿Quién hallará una mujer fuerte?». Doña Pilar Arnau.
Segundo tema para Maestras: “Ideas prácticas para la formación de cotos escolares de carácter femenino”. Lema: “Ave María”. Autora: doña Asunción Viciano Nácher".
Primer tema Maestros: “El ahorro como base racional fundamental de la vida”. Lema: “Vince te Ipsum”. Autor: don Francisco Fuertes.
Segundo tenta: “Mutualidades en general, las Escolares en particular y su trascendencia social”. No se adjudica.
A propuesta del Jurado calificador y en vista del mérito que algunos de los trabajos presentados tienen, es aceptada por el Presidente y organizador de este Concurso la concesión de accésits con premios do 250 pesetas a los trabajos cuyos tema» son: “Fort de compste”, de don Joaquín Gavaldá; “Motivos de economía”, de doña Purificación Barrachina; y “Mucho hace el que mucho ama”, de doña Rosa Vicente.
Revista Escuela Española 9 de febrer de 1950 |
3.3) El Museu Escolar Comarcal i El Museu Pedagògic
Es va inaugurar el 2 de juliol de 1950 dins dels actes programats en la IV Jornada Pedagògica, quedant ubicat en les instal·lacions de l'Escola Nacional Colònia Segarra. Cal deixar clar que el museu pedagògic de la Vall d’Uixó no tenia res a veure amb el que s'entenia per aquest tipus d'institució formativa, d'investigació i d'avantguarda pedagògica d'abans de la Guerra Civil. El museu pedagògic impulsat per Segarra, en canvi, era una exposició permanent dels treballs infantils fets a les escoles de la comarca.
President: D. Manuel Granell, Professor.
Tresorer: D. Gonzalo Huerto Mezquita, Mestre
Secretari: D. Francisco Iturralde Pozo, Mestre.
Vocal 1º: D. Juan Capó Valls de Padrines, Inspector.
Vocal 2º: D. Francisco Roca Segarra, Mestre
Señor Jefe Provincial del S.E.M. (Servicio Español de Magisterio)
(Publicació Escuela Española - Madrid, 17 de Mayo de 1951, Num. 523)
3.4) Viatges culturals i d’estudis.
Els orígens d'aquests viatges es remunta a l'any 1921, quan l’inspector Joan Capó ja havia gaudit d'una beca de la JAE on visità institucions educatives a França, Bèlgica i Suïssa. Il·lusionat d'aquest viatge no va parar fins a aconseguir l'any 1925 una nova beca JAE, en aquesta ocasió per a un grup de mestres inquiets, que representaven, en aquell moment, les ànsies renovadores del magisteri de les Balears.
A la Vall d'Uixó organitzà i feu dos viatges. En aquests viatges, Joan Capó tractà de recuperar aquella iniciativa.
Joan Capó justificava la necessitat d'aquesta iniciativa amb aquests arguments:
"Una de las mejores escuelas dela vida es viajar... Pero hay muchas maneras de viajar. La más corriente, la más sencilla, es la del individuo que se traslada de un sitio a otro para solucionar un asunto o negocio determinado u en el cual tiene concentrada su atención y al que dedica plenamente su actividad física y mental. Otra, la del que viaja por viajar, la que se dice hoy turista, por llenar unos días de su ocio a ver cosas y pasárselo bien...
Pero hay otra que las supera: combinación de las dos reseñadas; y que es muy proporcionado el negocio que a uno le mueve, es de orden espiritual, simplemente intelectual... Si se hace el viaje colectivo, entonces es de mayor eficacia. Cuando se viaja en grupo formado de personas de la una misma actividad, hay una mayor posibilidad de recoger toda la verdad de las cosas vistas, de contrastar en charlas diarias las impresiones recogidas y de resumirlas adecuadamente.
3.4.1). Primer viatge d'estudis i cultura
El primer viatge tingué lloc del 8 al 20 de novembre de l'any 1950. Fos subvencionat per la Dirección General de Enseñanza Primaria. Participaren un grup de mestres de la Zona 1 de l'Ensenyament (la Vall d'Uixó) acompanyat per l'Inspector D. Joan Capó.
Museu del Prado davant del monument a Velazquez |
Amb D. Silvestre Segarra Bonig enfront de la tenda de sabates |
Dinar en el restaurant "Albergue" |
Al regrés del viatge així es dirigia Joan Capó als mestres:
"Maestros queridos: Guardemos de este viaje, entre otras cosas, el recuerdo de todo lo que ha alegrado nuestros sencidos y de cuanto ha conmovido nuestros corazones. Nos hemos dado cuenta de que en todas partes hay gentes que trabajan; hay hombres buenos; hay sentimientos latentes. Hemos conocido porque nos hemos adentrado en ella-una parte de España—. Y nos hemos sentido grandes en su grandeza pasada y en su grandeza presente. Al contrastar nuestra labor, cuotidiana, nos hemos sentido capaces de seguirla más intensa y mejorada, porque nos sentimos guiados por el buen camino. Y de estos días de convivencia, hemos de quedar más unidos, formando una unidad pedagógica, prueba de un cada día más amplio foco de cultura pedagógica, valorada en nuestra ciudad, haciendo real la significación de nuestro Escudo—Vall de Uxó. Valle del Sol— porque resplandezca más claro el sol de nuestra caridad, vertida en los corazones y en las almas infantiles, para hacerles mejor y más fuertes, más nobles y más generosos, más patriotas y más cristianos".
Tenim constància del seu itinerari i el contingut del mateix per la publicació que va fer en la revista "La Escuela de Aprendices (gener 1951_N116).
L'itinerari va ser el següent:
-- Dies 5 i 6 de desembre: VALÈNCIA
-- Dies 7 i 8 de desembre: TORTOSA
* Encontre amb l'Excm Sr. Bisbe Manuel Moll Salord.
* Visita a l'Observatori de l'Ebre.
* Visita a la catedral acompanyats per l'Il·lm Sr. Aurelio Querol canonge arxiver.
* Xerrada amb Enrique Bayerri, Acadèmic de la Història i Director del Museu i Arxiu de la ciutat.
* Visita al Seminari.
* Recorregut per la Tarragona Monumental.
* Visita a la Catedral
* Recorreguts pels museus. (Museu Arqueològic, Museu Paleo-Cristià)
* Visita a l'Església Parroquial.
* Visita al Cau Ferrat, la que fos vivenda del poeta-escriptor-pintor Santiago Rusiñol
* Visita al Museu de Maricel.
* Visita al Llar vuitcentista.
-- Dies 11, 12, 13, 14, 15 i 16: BARCELONA
--Dia 11:
* Visita al Saló del Tinell.
* Visita al Museus Mares i Històric.
* Contemplar la façana de l'Ajuntament.
* Visita al'Escola del Treball.
* Visita a l'Escola Professional de la Dona dirigida per Na Monserrat Serret
-- Dia 12:
* Visita a l'Escola Municipal de Formació de la Dona dirigida per Na Josefina Bayona
* Visita a l'Escola de Guinardó dirigida per Na Dolores Palau.
* Visita a l'Escola Cases dirigida per Na María Gracia Pont.
* Visita a l'Escola Masana dirgida per En Miguel Soldevida.
* Visita a la clínica del Dr. Puig Sureda para saludar a Josegina, filla del Gerent de l'empresa Segarra D. Silvestre.
REVISTA ESCUELA DE APRENDICES SEGARRA (FEBRERO 1952_N129).
Actes cívics. Durant els pocs anys que estigué Joan Capó per la nostra ciutat, prompte es va integrar en la societat vallera, obtenint un gran prestigi, reconeixent-li en tot moment la seva llavor en pro del nostre poble i participant en multitud dels actes organitzats tant en l'àmbit local com provincial.
Com a mostra d'aquesta participació ressaltaré el que formà part del grup de personalitats que presidiren els I Jocs Florals que tingueren lloc al teatre Calderón el 12 d'octubre de 1947, dins dels actes de la celebració del II Centenari de la construcció de l'Església del Sto. Àngel.
Si voleu conèixer els que van ser els actes programats consulteu la publicació de la Revista Escuela de Aprendices (NOVIEMBRE 1947_N78-79)
Memòria succinta. Joan Capó, El 12 de desembre del 1952, i com a vocal del Consell de Protecció Escolar de la Vall d’Uixó presentà d'avant d'aquest la memòria d'actuacions realitzades i impulsades per l'empresa Segarra. En ella fa una avaluació i prospectiva sobre la situació de l’ensenyament a la Vall d’Uixó i n’elogia les fites assolides i els reptes pedagògics de futur.
* La realització de cursets d'extensió cultural per a productors
* La construcció d'un institut laboral
Podreu llegir àmpliament la VI Jornada en aquest enllaç de La Revista Escuel de Aprendices Agosto1953_N147
El 23 d'octubre i organitzat per l'Associació Cultural "Amics de La Vall", Xavier Granell va tornar a fer aquesta presentació; però amb una versió més ampliada. Podeu veure-la en l'enllaç que hi ha baix.
En aquell moment no disposava de tota la informació que avui he pogut ampliar; però tenia interès de donar a conèixer al poble de La Vall de la importància que tingué Joan Capó en el breu temps que estigués en la nostra localitat. El seu contingut el podeu llegir clicant en el següent enllaç:
Revista Orley N12 de l'any 2015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada