dissabte, 24 d’octubre del 2020

EL BAGUL DE LES PARAULES OBLIDADES

CEPET 
Avui penjo una paraula que no em dol l'oblit del seu us. 
Parany de filferro que es despara per l'acció d'una molla i serveix per a caçar ocells, conills i altres animals petits. 
Avui dia aquests sinistres estris formen part del passat i que jo recorde sempre se n’han fabricat ivenut públicament a les tendes, a pesar de ser una activitat cinegètica que de sempre ha estat prohibida. 
i venut públicament a les tendes, a pesar de ser una activitat cinegètica que de sempre ha estat prohibida. 
Qui de menut no ha parat un cepet. Jo reconec que ho vaig intentar; però prompte vaig veure que allò no era el que volia, la llàstima que em produïa veure un ocell enganxat, em va fer abandonar a les primeries. 
Però els cepets constituïren una pràctica generalitzada. Es paraven de dia, a prop dels pobles, calia tindre molt de compte de tindre’ls tots a vista, perquè en quan et descuidaves ja te’ls havien fotut. 
A la primera llum del matí, tots els ocells ixen famolencs a la recerca de menjar i es llavors quan se solen caçar les preses més estimades i grosses, merles, torts, gribes i cogullades. 
Amb els cepets també es caçaven les alimanyes danyívoles com rates, ratolins, talps,...i han per a tot tipus de pardals i tamanys, per a parar-los tapats amb terra, fent prèviament un escarbador, clot, clotet, cloxeta... 
I hi han cepets molt més grans per a caçar perdius, tòrtores, conills...i també per a caçar les perdius vives i mussols per a reclams, estos cepets són molts grans, d’uns 40 centímetres de radi, porten una malla de tela com el del filat i l’animal queda atrapat dins la bossa viu i assustat, però il·lés. 
REFRANYER: 
      · Caça amb cepets, i ningú te mirarà bé! 
      · Al pagés descuidat, les rates se li mengen lo sembrat! 
      · Amb cepets, caces lo menudet! 
      · Primer caçar, després menjar! 
      · Qui molt caça, perd la casa







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada