dilluns, 8 de març del 2021

EXPRESSIONS DE LA NOSTRA PARLA

PUJA AQUÍ DALT

Expressió per a significar que hom no està disposat a creure o a fer quelcom; sobretot quan ens vol enredar.

-         Pretens que ho faci tot sol? Puja aquí dalt! Si no vols ajudar-me, me’n vaig.

Es sol dir també: PUJA AHÍ DALT  o PUJA ACÍ DALT

De vegades fem servir aquesta expressió allargada:

PUJA AQUÍ DALT I BALLA. En aquest cas ho diem en to de menyspreu i acompanyant la paraula amb l'acció d'alçar un dit, per significar que es rebutja allò que un altre proposa.

-         Que m'apunti en aquesta animalada? Puja aquí dalt i balla!

Preneu nota d’altres sinònimes per si vos ve de gust aplicar-les en situacions semblants:

La més vallera de totes és dir-li:

PUJA AQUÍ DALT I VORÀS A TA UELA

-         Si et penses que vindré, puja aquí dalt i voràs a ta eula.

O d’altres variants:

PUJA AQUÍ DALT I VEURÀS TA MARE COM FILA

-         Si penses que et faré cap favor, vas llest; puja aquí dalt i veuràs ta mare com fila.

PUJA AHÍ I VORÀS MA MARE

-         Si creus que l’ajudaré, puja ahí i voràs ma mare. No penso fer-ho

Però si volem emprar una expressió grossera per a manifestar a algú la disconformitat amb el que ha fet o dit, digueu-li:

BESA’M EL CUL

-         Que t’ajudi a fer els deures, quan tu mai no mous un dit per ajudar-me? Besa’m el cul!

Si voleu acompanyar l’expressió amb el gest de fer la botifarra, aleshores digueu:

PER AQUÍ

-         Per aquí! Jo no li torno a parlar mai més de la vida, és un impresentable.

Hi ha de més suaus:

SÍ, HOME

-         Que dius que t’ajudi? Sí, home! Si tu mai no em dónes un cop de mà.

NOMÉS CALDRIA

-         I ara hem d’anar a casa la padrina? Només caldria!

NI REGALAT

-         Jo, aquest cotxe, no el vull ni regalat.

DÉU ME’N GUARD

-         Té molt mal geni; i vols que jo n’hi parli? Déu me’n guard!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada