dimarts, 21 de febrer del 2017

EL REBOST DE LA VALL (Programa 37)

EL CAFÈ DE PIPA
(20/02/2017)
RECORDS DE LA INFANTESA
Els còmics
Podeu escoltar el programa en aquest enllaç:

LES GRANS REVISTES INFANTILS I JUVENILS DE LA POSGERRA
1.940 / 1960
Els herois
· En 1940 apareix ROBERTO ALCAZAR I PEDRIN, un còmic d’escassa qualitat que divulga les costums de l’Espanya de la postguerra; però que a la fi seria la col·lecció més llarga d’aventures publicada al país.
Roberto Alcázar és un periodista i intrèpid aventurer que viatja a l'Argentina en un transatlàntic, per cobrar una herència. Durant el trajecte descobreix un polissó: Pedrín, un jove xiquet al que adopta com a ajudant. Uns anys més tard, Roberto passa a treballar com a agent de la Interpol i les seves aventures adquireixen un caràcter cosmopolita en ser narrades des dels països més remots del món.
Pedrín és un jove de 12 anys, golfillo i mal educat que Roberto Alcázar descobreix de polissó en un vaixell amb destinació a l'Argentina. Des de llavors es converteix en el seu ajudant i company en totes les seves aventures. L'expressió preferida de Pedrín era: "Atia!".
· En 1944 ix EL GUERRERO DEL ANTIFAZ, típic personatge de capa i espasa. És un personatge tràgic, víctima de maldats i enveges, sofrint en la seva carn les ferides dels combats i les penalitats, sentint en la seva ànima els menyspreus, l'amor impossible, el desterrament, havent de patir l'anonimat i l'odi tant de moros com de cristians.
Anna Maria, és el veritable amor del Guerrero i va representar a la clàssica heroïna, pura, religiosa, fràgil, submisa, convencional, però bella fins fora mida. Ana Maria és la representació de la dona fidel, de l'ideal cristià i tradicional.
Ali Khan, és el musulmà que rapta la mare del Guerrer, inculca en el Guerrer l'odi als cristians i fa que lluiti contra ells.
Zoraida, és la bella mora, favorita d'Alí Khan i enamorada del Guerrero. És una destra espadachina. És una dona emancipada, de caràcter, propietària de la seva persona i del seu destí, sabent el que vol i lluitant per això amb tota la seva ànima.
Fernando, imatge del fidel amic, fidel escuder. Company constant del Guerrero, va ser símbol d'amistat i lleialtat.
Don Luis, Comte de los Picos, és un Lanzarote, enamorat d'Ana Maria, però admirador i amic íntim del Guerrero, amb qui compartirà la major part de les seves aventures.
Els germans Kir, figuren entre els personatges més apreciats de la sèrie. Els tres embogeixen d'amor, després de la mort de la bella Aixa, ja que estaven enamorats d'ella.
La Mujer Pirata, va ser una dona de caràcter, valent, capitana de pirates, i molt bella. Enamorada del Guerrer, com totes, encara que oposada a ell.
El Pirata Negre, va ser un dels més atractius personatges de la sèrie. Enterament vestit de negre, és la personificació de l'anarquisme.
· DIEGO VALOR en 1954 és el còmic de ciència ficció a l’espanyola. Diego Valor era un espanyol nascut a l'any 2000, heroi admirat per tota la humanitat, emprèn viatge a Venus. Entre els membres de la tripulació hi ha una dona, Beatriz Fontana, i tot i que, com era d'esperar, la seva relació amb el protagonista acaba en idil·li amorós
- "DIEGO VALOR" Va començar l'emissió del serial a Ràdio Madrid, a finals de 1953 dedicat a l'audiència infantil que va anar augmentant gradualment fins a convertir els seus personatges en veritables herois exemplars en la nostra infància.
· En 1956 s’edita  EL CAPITAN TRUENO, aventurer defensor dels poblets oprimits i castigador de tirans. L’acompanyen el forçut Goliach (L'escuder fidel de Tro. És un golafre que no pot passar més d'una hora sense menjar. És conegut pels seus contrincants com el Trencanous, ja que si hi ha alguna cosa que li agradi més que un bon àpat és una bona bronca.), l’intrepid Crispín (Àgil i valent, és el més jove dels protagonistes i juga el paper de l'aprenent. És un xaval inquiet i un don juan en potència amb creixent protagonisme) i la seva companya Sigrid (Tot cavaller ha de tenir una dama. Sigrid és una dona de caràcter, destra amb l'espasa i capaç d'embarcar-se al costat dels seus companys en les més diverses aventures i en més d'una ocasió els ha salvat la vida a aquests, cosa que era inconcebible en els anys en què va néixer el Trueno.).


· EL JABATO en 1958 segueix amb un personatge de les mateixes característiques que El Capitan Trueno. El Jabato és un camperol ibèric que, esclavitzat per Roma i convertit en gladiador, aconsegueix escapar i es dedica a recórrer el món com un justicier errant, acompanyat del seu amic Taurus. Taurus, és un iber com Jabato, és un tipus gegant i golafre, que ajudarà a combatre Jabato contra els emperadors romans. Fideo, un poeta grec que contínuament martiritza Taurus amb el seu estrofes de 400, 500, 600 o 1000 versos, amb les que narra les victòries dels seus amics. Sempre acompanyat de la seva estimada lira (de la qual ha intentat desfer Taurus més d'una vegada) lluita donant cops musicals als seus enemics. Claudia, una noia romana de bona família que havia abraçat el cristianisme. Claudia va trencar motlles, ja que mai es va casar amb Jabato, lluitava contra enemics (més d'una vegada ha salvat la vida dels seus companys), etc. Durant bastants aventures els nostres amics seran acompanyats per un nen anomenat Shing-Li i el seu tigre, o per un mico anomenat Bongo.
· En 1948, Boixar crea HAZAÑAS BÉLICAS, que té com a fons la guerra.
Hazañas Bélicas és bàsicament una sèrie dedicada a la II Guerra Mundial, encara que molts dels seus episodis fan referència a esdeveniments contemporanis de la publicació, especialment a la guerra de Corea i al conflicte d'Indoxina, i fins i tot a la revolta d'Hongria i a la tensió en Orient Mitjà.
          

EL COMIC PER A XIQUES. 1940 /1970.
· Destaca als inicis en 1941 la publicació de MIS CHICAS. -Incluía Seccions variades: Cinema, literatura, moral, Carta de la Tia Catalina (dedicada al contacte amb les lectores), a més de novel·les de Marisa Villardefrancos i historietes. -ideològicament, Les seccions didàctiques fugien de qualsevol al·lusió política, centrant-se en la pedagogia dels valors femenins tradicionals: Bellesa, caritat, cuina, maternitat.
· Però la més popular va ser AZUCENA, 1946. Són narracions de contes i relats de fades, princeses, reines i mags, i historietes de tall romàntic.
· Li segueix en 1949 FLORITA, la revista estrela entre els adolescents. Estava animada per l’esperit de la nova classe mitjana espanyola, que aspirava a progressar econòmica i socialmente. També representava el pas des del còmic de fades a les nova historieta romàntica. -va marcar un lleu avanç en el tractament de la dona, encara que seguia fidel al paper secundari de la dona del Franquisme.
· Després van eixint altres com: MARILÓ (va ser una revista femenina publicada a València entre 1950 i 1959 per Editorial Valenciana. Estava en la linia de Florita però dedicat a les classes mitges-baixes).

Lupita, 1950, Estrellita, 1950, Alicia 1955, Graciela, 1956, Sissi 1958, Marta, 1958, Lily 1959, Claro de Luna 1959, Mary Noticias 1960 i Lilián Azafata del aire 1960, Blanca, 1961
  










LES REVISTES D’AVENTURES.1938 / 1960

· En 1938 es publica CHICOS. Es va plantejar de cara al lector amb una intenció popular, havent de ser per al xiquet el còmic, llibre, conseller i amic, d'acord amb la norma que Consuelo Gil (la seva directora).
· En 1939 ix CUTO. Cuto és un xiquet espanyol, tot i que viu a San Francisco. Treballa com a periodista, el que el porta a enredar-se en nombroses intrigues policíaques o d'espionatge internacional. Les seves aventures transcorren en llocs exòtics, i amb prou feines, no hi ha en la seva sèrie una altra connexió amb Espanya que la nacionalitat del personatge.
· En 1943,el còmic d’aquest estil que més eixit agafa,es el EL COYOTE. Revista d'historietes d'aventures, principalment de l'Oest, nascuda a la calor de l'èxit de les novel·les protagonitzades pel personatge emmascarat creat per José Mallorquí. Ocult darrere d'un antifaç, sota un barret charro i fent gala de la seva habilitat amb les pistoles, és una encarnació de la justícia.
· En 1949, apareix EL CAMPEÓN, de temàtica esportiva.


LES GRANS REVISTES D’HUMOR 1940 / 1970.
En 1940 es torna a publicar el TBO, (va aparèixer l’any 1917 i va aconsegueix un exit important. TBO ha estat la que ha donat el malnom genèric de “teebeo” als còmics en general) 
Ho fa amb la aparició de personatges com:
· La familia Ulises (Aquesta família, composta per don Ulisses Higueruelo, modèlic apoderat d'empresa, la capritxosa dona Sra Sinforosa i la seva mare, l'àvia Filomena, a més de la filla sempre casadora Lolín, que espera sempre un nuvi amb diners per fer un casament de conveniència amb Don Paco, un home solter que és molt més gran que ella. Els xiquets van ser tres al principi, després es van quedar en dos, el xiquet  Policarpito i la xiqueta Merceditas.)
· Eustaqui  Morcillón i Babalí (representava les peripècies d'un explorador blanc i la seva guia de color, que es dedicaven a capturar animals salvatges amb els més variats mètodes.
· Josechu el vasco (El seu protagonista, Josechu, mostra una iconografia arquetípica d'acord a la seva doble condició de forçut (avantbraços i coll enormes, mentó prominent)  i de basc (roba blanca, boina i faixa vermella) i sempre prest a ajudar els altres amb la seva fora sobrehumana).
· Melitón Pérez (historietes d’un despistat)
· Els grans invents del TBO. S'hi descrivien detalladament invents estrafolaris, de vegades summament complexos, amb una finalitat banal.
En 1941 ix POCHOLO
En 1942, LA RISA
En 1945 ix JAIMITO, seguidor del TBO- La colla de Jaimito i companyia, dedicada als jocs típics de la seva edat, es compon de:
El mateix Jaimito, capitost de la mateixa; Tejeringo, espigat i calb, Boleta, gros i golafre, i, en menor mesura, Rosquilleta, la xiqueta. Don Camorra, un adult de barba espessa, dotat d'un rapè que li atorga poders màgics, sempre està ideant plans per fer mal a la colla o arruïnar els seus jocs.
En 1947  PULGARCITO canvia de política i enceta un aire nou. Pulgarcito era el menut de 6 germans, que sempre al costat del seu gat Medianoche, corrien mil aventures per diferents llocs.
Amb personatges tan populars com:
· Carpanta (Calmar la fam és l'únic objectiu de Carpanta en totes les seves historietes, i la seva obstinació resulta constantment frustrat. Carpanta és un home baixet, d'edat indefinida; a la cara destaquen el nas prominent i una barba que recorda una mica a la de Cantinflas).
· El repórter Tribulete (La historieta tracta de forma satírica l'ambient a la redacció d'un diari imaginari. Tribulete és un personatge de petita alçada, de llarg serrell dibuixat amb uns simples traços, de rostre afable i somrient, i amb un llarg nas apuntada cap amunt).
· Don Pio (El personatge encarna les misèries i les frustracions de la classe mitjana urbana de la postguerra espanyola. Totes les seves històries acaben frustrant cruelment les seves esperances de millorar. Don Pío és de curta alçada, calb, i porta un petit bigotet. Vesteix amb correcció. És característic el seu barret bombin. Donya Benita és una dona entrada en quilos, morena (rossa a partir dels anys 50). Altres personatges de la sèrie són: Luisito, nebot de Don Pío, i donya Vinagreta i donya Culebrina, veïnes de la parella, el cap de l'oficina on treballa D. Pío i els companys "tiralevitas" de l'oficina).
· Carioco (és un boig amb residència habitual al manicomi, del que s'escapa freqüentment per córrer estrafolàries aventures. En la seva aparença física destaca sobretot la seva mata de pèl, amb una obstinada tendència a estarrufar. Sol vestir vestit i corbata).
· Hermanas, Gilda, (Hermenegilda i Leovigilda representen la frustració i repressió sexual de postguerra, a més de constituir una crítica mordaç de les relacions familiares. La seva convivència és una contínua font de conflictes en què abunden les agressions físiques.
Hermenegilda i Leovigilda són oposades entre si, com demostra la seva pròpia caracterització física: Herme és morena, pleneta, amb els cabells recollits en un característic monyo; Leo és alta i prima, de cabells rossos. Totes dues són poc agraciades. Hermenegilda és innocent i ximpleta, i persegueix incansablement un marit, mentre que Leovigilda, més madura, escèptica i amb un caràcter agre, intenta frustrar sempre a la seva germana petita. 
. Zipi i Xape, (Aquest parell de bessons, que es distingeixen entre si per ser un moreno (Zape) i un altre ros (Zipi), es caracteritzaven principalment per les endimoniades entremaliadures en què incorrien a la menor ocasió. Un altre tret a destacar és que tots dos són molt fanàtics del futbol, esport que practiquen constantment, Zipi és del Reial Madrid i Zape del FC Barcelona. Junt a ells apareixen un munt de personatges de l’entorn de la família, l’escola, els seus enemics i altres).
· Doña Urraca (Donya Urraca és una harpia, una bruixa arrencada dels contes de fades, traslladada als temps de la perllongada postguerra espanyola, dona d'edat incerta, el seu creador es va ocupar de fer-la realment repugnant: perennement vestida de negre fins als peus, mitges a ratlles , en el rostre destaca el seu llarg nas ganxut. Porta ulleres rodones i escassos cabells recollits en un monyo i un sempitern paraigua que mai utilitza per protegir-se de la pluja i sí com a arma ofensiva per estomacar a altres personatges. Es dedicava habitualment a irritar a la gent, a sembrar jull per activar els mals instints per abusar dels més febles, innocents o personatges despistats. El seu únic propòsit és fer el mal
· Mortadelo i Filemon (Filemón és el cap d'una agència de detectius i té a Mortadelo com a empleat i únic ajudant. Filemón tenia nas aguilenc, vestia jaqueta i barret de pelfa i fumava en pipa i barret a quadres característic de la majoria de les il·lustracions d'Holmes. Mortadelo, per la seva banda, a més de les habituals ulleres i levita negres, portava barret fort i paraigües del mateix color. Sempre se'ls assignen les missions més perilloses, pel que intenten evadir-se de les formes més singulars, encara que sempre són atrapats per altres agents. Mortadelo sempre sol ficar la pota i per culpa seva Filemón es porta tots els cops).
· El doctor Cataplasma (Els protagonistes de la sèrie són el doctor Cataplasma i la seva criada Panchita. El doctor Cataplasma és baixet, de cabell llarg i blanc, que sempre porta cobert amb una enorme barret de copa, amb un gran nas i una barba blanca que li arriba gairebé fins a terra. Panchita és una alta i gruixuda dona de raça negra, que es cobreix el cap amb un mocador i porta sovint davantal. El doctor Cataplasma, com és evident, es dedica a la medicina, però també a l'experimentació amb tot tipus de sucs. Sol tenir problemes econòmics, de manera que eludeix hàbilment les peticions d'augment de sou que constantment li fa Panchita. Panchita, encara que nominalment és la seva criada, és la que porta les regnes de la casa. Les historietes solen desenvolupar-se en l'àmbit domèstic.
Un personatge secundari de certa rellevància és la senyora Milionetis, acabalada dama de la qual Cataplasma espera rebre ajuda econòmica, per la que es plega a tots els seus capricis.
En 1948. NICOLÁS
En 1950, TRAMPOLÍN
En 1951, DDT
En 1953, YUMBO
En 1955, PUMBY (Valencià) Pumby és un gat negre amb musell blanc de grans ulls i orelles punxegudes. De vestimenta llueix un gran cascavell i pantalons curts, normalment vermells, que recorden al Mickey dels primers temps. Els seus companys d'aventures són Blanqueta, una gateta blanca, i el professor Chivete. Quan beu suc de taronja es converteix en Superpumby, amb grans poders.
En 1956, TIOVIVO I PASEO INFANTIL

En 1958, CAN CAN
En 1959, VEN Y VEN
En 1960, CAMPEÓN


Els supervivents
D’aquestos personatges alguns adquiriren gran importància i crearen còmic propis. El més significatiu es Mortadelo y Filemon del dibuixant Francisco Ibáñez; Zipi y Zape de José Escobar.




 MALNOMS PROCEDENT DE TOPONIMS
Alboraya, Sento (procedia d’Alboraia)
Alcorino, El (procedia d’Alcora)
Almenara, Emilio (procedia d’Almenara)
L'Aslidera (Eslida)
Benassal
Borriol, El tio (Borriol)
Bunyol, El tio (procedia de Bunyol)
Caneto  (el tio Nelo Gómez distribuïa vi per tota la població. periòdicament viatjava amb els seus tres muls i el carro, carregat amb les bots, fins a Canet de Berenguer, punt en el qual se subministrava.  D'aquí li va venir el sobrenom de "Caneto")
Castellonera, Paca la (procedia de Castelló)
Catalanes, Les  (procedien de Catalunya)
Cordovés, El/Cordovesa, La (provenien de Còrdova)
Daroca (natural d’allí)
Estivillero, L’/Estevillera, La  (naturals d’Estivella –València-)
Fondeguilla, El tio  (es crià en la població veïna)
Fondeguillera, La (natural de Fondeguilla)
Francés, El  (nasqué a França)
Jano, El/Jana, La (procedia de La Jana)
Llosera, La tia  (procedia de La Llosa); Llossero, El  (és natural de La Llosa)
Manyet (originari de l'Aragó o zona castellanoparlant pròxima)
Manyo, El (perquè procedia de Ojos Negros, localitat de Terol)
Marabota, La tia  (procedia de la comarca lleonesa de la Maragateria, en la Vall era coneguda per la deformació d’aquest gentilici; es a dir, de maragata a "marabota")/Maraboto, El tio (per masculinització es deia al marit de la marabota) Moncofí, El (Moncofa); Moncofí, Elvireta (originària de Moncofa)
Nulero, El /Nulera, La (naturals de Nules)
Ondera, L’ (natural d’Onda)
Palamosa, La (natural de Palamós –Barcelona-)
Soneja, El tio  (Els seus pares eren de Soneja)
Valenciana, La tia (natural de València)
Vilavellera, La tia/Vilavellero, El  (eren de La Vilavella)
Xilxero, El/ Xilxera, La (eren naturals de Xilxes)
Xueca, El tio  (originari de Sueca, era aficionat a la beguda i al mencionar el nom del seu poble li "fluixejava" la llengua deformant així la pronunciació)
Xurra, José la  (procedia de família castellanoparlant); 
Xurro, Ángel el (Mosqueruela-Teruel).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada