EL CAFÈ DE PIPA 3.0
PROGRAMA 7_2ª TEMPORADA
(02-05-2018)
L'audició del programa la podeu escoltar en aquest enllaç:
http://www.ivoox.com/rebost-vall-dimecres-2-maig-audios-mp3_rf_25745174_1.html
http://www.ivoox.com/rebost-vall-dimecres-2-maig-audios-mp3_rf_25745174_1.html
1 de maig. El moviment obrer a La Vall d'Uixó
Origen de l'1 de maig
La proclamació de l'1 de maig com el dia mundial dels
treballadors té origen en el Congrés de la Internacional Socialista en 1889, en record dels "màrtirs de Chicago" al qual va
assistir Pablo Iglesias, per a que en
tots els països i ciutats, els treballadors reclamessin la reducció de la jornada
laboral a les vuit hores.
En el cas particular d'Espanya, aquesta celebració va
ser secundada també fins a la dictadura de Primo de Rivera.
Durant la dictadura militar de Primo de Rivera, les
manifestacions públiques de tot tipus estaven totalment prohibides i per tant,
a Espanya no es va celebrar el dia del Treball des de 1923 fins 1931 amb la
República.
Durant la República es va celebrar amb normalitat.
Amb l'esclafit de la guerra civil i la instauració de la dictadura de Franco es va tornar a llevar durant la primera
etapa i instaurar-se en el tardofranquisme sota l’advocació de
San José Obrero o Artesano però amb una forta repressió.
Finalment amb la democràcia es recupera amb
normalitat a partir de 1978 fins ara.
La Vall
d’Uixó en la majoria de tot aquest temps sempre s’ha mostrat com una ciutat
reivindicativa i lluitadora.
Però el
moviment obrer és molt anterior a la proclamació d’aquesta data de l’1 de maig.
Farem un recorregut dins de l’àmbit del poble de La Vall d’Uixó.
Antecedents
· Des
del segle XVII l’artesanat de
l’espardenya constitueix el 40 o el 50 % de la població activa de La Vall
d'Uixó. Hi treballaven 500 persones que formaven gremi amb els soguers.
· El
29 d'octubre de 1673, els representants dels Espardenyers i Corders, demanen al
Consell de la Vila de la Vall d'Uixó, que s'aprovin les ordenances per regir el
"Gremi i Ofici d’Espardenyers i
Corders"
· En
el segle XVIII hi havia 300 fabricants.
· El
24 de maig de 1748 es crea el Gremi
d’espardenyers i corders.
· En
1795 contava amb 400 artesans i 100 dones.
· El
desembre de 1877 i l’octubre de 1881 ja s’havien declarat en vaga. Ambdues
vagues havien acabat en desfeta.
· La
primera manifestació del moviment social catòlic local, es produeix l'any 1889,
amb la creació del "Circulo
Católico de obreros” pel pare Vicente amb la tutela de les elits dels
poders econòmic i eclesiàstic.
Inicis del segle XX
· En
1901, Francisco Ten Gregori funda la “Sociedad Cooperativa de Obreros
Alpargateros La Luz del Porvenir; un any després impulsarà la Cooperativa
de Obreros Agrícolas. Les dues eren de caràcter socialista adscrites a la
UGT.
· En
1901 i per mitjà d'una vaga, la societat obrera va obtenir millores salarials
d'un 25%.
· El
1903,Vicente Joaquín Fenollosa Casanova, conegut com "Ximet el Xin",
va fundar les Societats Obreres de la UGT de Vall d'Uxó (Societat
de espardenyers, Societat d'Obrers Agrícoles ...), després d'una vaga dels
treballadors de la indústria espardenyera. També va crear l'AS i del Centre
Obrer El Faro.
· El
1904, es fa una vaga general declarada per la societat obrera per combatre la
venda d'espardenyes per sota del preu convingut entre patrons i obrers; ja no
es tractava d'un litigi salarial, sinó de les condicions de la comercialització
del producte.
· En
1904 i per respondre a l’agrupació socialista, el Vicari del Sant Àngel, Mossèn
Facundo Manzana va fundar la "Cooperativa de Crédito y Producción del
Gremio de alpargateros" sota el
patronatge del Sant Crist del Calvari, i el Sindicato Agrícola o Gremio de Labradores de Vall de Uxó, decret
que signa el bisbe de Tortosa en 19 de desembre.
· En
1908 a La Vall es va fundar la Cooperativa
Socialista.
· 1910.
Es crea la Federació Estatal de
Societats Espardenyeres
· Però
en 1911, torna a ser el P. Vicent qui impulsa sota la tutela del rector del
Sant Àngel, Santiago Obón, el Sindicato-Caja
de Vall de Uxó, “caja de obreros católicos para socorros, anticipos y préstamos”,
amb el nom i patronat de la Sagrada Família en la qual ja formaven part tant
Espardenyers com agricultors, estant recolzada i patrocinada per la patronal
(entre els quals estaven D. Silvestre Segarra), en la seva idea de controlar el
màxim possible a les associacions lliures dels treballadors
· En
1914 amb l’inici de la I Guerra Mundial, a causa de la pèrdua del mercat
d'exportació cubà, durant el conflicte, fins al 60% dels espardenyers de
Castelló va arribar a trobar-se sense faena, i també la resta de centres
espardenyers de la província va augmentar la desocupació. A La Vall d'Uixó, els encàrrecs de l'exèrcit van
evitar una crisi de treball semblant.
CAP A UNA POLÍTICA SINDICAL COMUNA: L'ONADA DE VAGUES DE LA
POSTGUERRA (I guerra Mundial, 1914-1917)
· El
1918, després d’unes reivindicacions a la Vall s’aconseguiren pujades salarials
entre el 20% i ei 25%.
· El
12 de febrer de 1919 es produeix una vaga davant la negativa dels patrons d’un
augment de sou.
· El
1919, Joan Barceló, líder sindical d'Elx, va proposar iniciar una campanya
salarial conjunta de les societats obreres d'Elx, Castelló, Caravaca, Llorca,
Cervera i Vall d'Uixó per a unificar els salaris i la jornada dels espardenyers
de tota Espanya.
· El
1919 la situació s'agreuja, i després del 1 de Maig, festa del treball a la
qual
segueix un augment en les
reivindicacions obreres, tres vagues simultànies es declaren a principis de
juny a Castelló, demanant un augment del 40% mentre que els patrons només
ofereixen un 20%, a la Vall d'Uixó (11/07/1919.)
· El
10 de juny declaren vaga els espardenyers (els soguers no).
o
A
Castelló es treballa en 7 telers.
o
En
Vila-real en 1
o
A
La Vall d’Uixó l’atur és total.
· El
22 de juny de 1919 la situació de la vaga era la següent:
o
4.000
obrers i obreres a Castelló
o
1800
a La Vall d’Uixó
o
Més
d’un miler a Vila-real
La patronal el 10 de Juliol, després d'un mes de vaga signen
l'acord.
· Uns
mesos després (1919), les societats d'obrers espardenyers en una assemblea
estatal que va tenir lloc a Castelló demanaven la jornada de vuit hores i un
salari mínim de 5,50 pessetes diàries. El congrés va acordar que totes les
societats farien les reclamacions a la primeria de l'octubre del 1919. en el
cas de La Vall d’Uixó va ser el 27-10- 1919.
Al poble de la Vall d'Uixó els obrers estan dividits en dues
societats: catòlica o groga i vermell. La primera, no va acudir a la vaga i va continuar
treballant amb els patrons associats, la vermella, no associats que accepten
les seves bases, distribuint-se la feina per torn ja que no era suficient per arribar
a tots els obrers vermells. En aquesta situació va continuar esperant, que
s'arribi a una normalitat completa, després de la solució de la vaga de la capital.
· el
1919 es crearan el Sindicat Agrícola
Catòlic i el Sindicat d'Obrers
Catòlics, recuperant la iniciativa de 1904.
Dècada dels 20
· Els
problemes tornarien a la dècada dels 20. En part, pel començament de la fabricació
de sabates a la Vall d'Uixó per l’empresa de Silvestre Segarra, que havia
dirigit el creixement espardenyer en els anys anteriors i va establir la
primera nau per a la fabricació de sabates.
· En
la campanya de l'estiu i la tardor del 1920 es van mobilitzar prop de 30.000
obrers espardenyers per a aconseguir la introducció de la jornada de vuit hores
i augments salarials. En una onada de conflictes sense precedents es van
declarar vagues a Crevillent, Castelló de la Plana, La Vall d’Uixó i Vila-real,
en l’àmbit valencià, aconseguint-se augments salarials entre el 12% i el 25%.
La vaga, convocada simultàniament a Castelló, La Vall d’Uixó
i Vila-real, seria, en paraules del diari republicà El Clamor, la
(...) más trascendental
de cuantas hemos presenciado en esta provincia, pues sabido es que, aparte de
la clase jornalera, el oficio de alpargatero es el más numeroso, ya que está
integrado por cientos de hombres y miles de mujeres (...) ascendiendo a cerca
de 4.000 las obreras y obreros parados en Castellón, 1.500 en Vall de Uxó y
cerca de un millar en Villarreal.
· El
1921 va esclatar un nou conflicte quan els fabricants van anunciar que
reduirien els salaris un 35% per establir-los al mateix nivell que en altres
centres espardenyers.
· A
mitjan 1922 i després d'una breu vaga, el Sindicat del Ram de l'Espardenya i la
Federació Patronal van acordar finalment una plantilla que establia un augment
salarial del 15%, amb preus equivalents als d'abril del 1920.
· Però
aquesta plantilla va ser de nou corregida a la baixa pels patrons a l'octubre
del 1922.
S’inicia una crisis del sector
· Un
reflex d'aquesta crisi va ser la progressiva pèrdua d'afiliació i la reducció
de l'extensió geogràfica: al novembre del 1922, els 6.200 afiliats de la FNE
provenien quasi exclusivament de seccions de Castelló de la Plana (35%) i la
província d'Alacant (61%), la majoria d'Elx.
· El
1922. en la UGT figuraven seccions de Castelló de la Plana, Vall d'Uixó i
Vila-real, les seccions alacantines d'Elx i Crevillent, i també les seccions de
Llorca i Blanes com a membres de la FNE. A més a més, hi havia seccions de
Logroño, Novelda i Yecla, afiliades a la UGT sense haver ingressat en la FNE.
La dictadura de Primo
de Ribera
Quan el colp d'Estat de Primo de Rivera va obligar a
suspendre en un primer moment les activitats de les societats obreres
socialistes.
La Federació d'Espardenyers de la UGT es va topar amb una
ofensiva combinada, ja que afrontarà el lockout (tancament de la patronal).
· En
1926 l’UGT celebra el seu congres a La Vall i en el que ens constata la crisis
sindical on sols es produeix la incorporació de la secció de Cervera de Alhama,
amb 833 associats.
A pesar del lleuger
creixement del nombre d'afiliació del sector espardenyer dins la UGT valenciana
entre 1920 i 1922 (de 4.583 a 6.034 afiliats), el seu pes relatiu va baixar del
33% al 17,7% de la UGT del País Valencià. En canvi, el nombre d'afiliats del
sector agrari va créixer de 5.064 persones (36,4%) a 21.960 persones (64,4%).
Dins el conjunt dels afiliats de la UGT, els espardenyers van aportar entre el
2,4% (5.036 afiliats) el 1920 i el 3% (6.320 afiliats) el 1922.
SINDICATS AGRICOLAS A LA VALL D’UIXÓ
· Sindicato
agricola San Isidro Carrer Joaquin Costa, 8. Data de reconeixement: 22/05/1920.
· Sindicato
Agricola Cooperativa y Caja de Ahorros del Centro. Carrer Blasco Ibáñez,
2. Data de reconeixement: 3/1/1920.
· Sindicato
Agricola Junta Local de Ganaderos “ La Oveja”, Carrer Concordia, 10. Data de
reconeixement: 26/8/1929.
II República (1931-1936).
1931: Festa oficial
Poques setmanes després que es proclamés la Segona República,
el seu govern provisional va acceptar la proposta de Largo Caballero, ministre
de Treball, i va establir l'1 de maig com a festa oficial a tot el país.
Des de 1931 fins al 1936, el dia del Treball va ser
commemorat a les principals ciutats espanyoles. A La Vall d’Uixó també es
celebrava.
![]() |
Foto de Ricardo V. Segarra Forner |
Repercussió a La Vall
· El
29 de març de 1931 es convoca una manifestació pro-amistia convocada per
republicans i socialistes presidida per una pancarta amb el lema: Justicia,
Libertad, Trabajo” i la imatge del capità Fermín Galán Rodríguez (convertit en
màrtir de la República al ser afusellat després d’un consell de guerra per la
seva participació en la sublevació de Jaca contra la Monarquia de Alfonso XIII)
va recórrer els carrers de La Vall.
· El
25 de Novembre de 1931 les Societats de la Construcció del Calçat de la Vall
d'Uixó afectes a la U.G.T., demanen urgentment la necessitat d'un contracte
col·lectiu de treball que reguli les condicions de treball i salaris.
· En
1932 es fundaren dos Cooperatives d’ideologies oposades, La Protectora (fins 1952) i la
Socialista o Faro (fins 1940).
· En
1932 es va formar un Jurat Mixt de Sabateria:
-- la representació patronal requeia en
l’empresa Silvestre Segarra e Hijos (640 operaris)
i l’obrera s’elegiria entre:
-- La Sociedad de Obreros El Despertar (254 afiliats),
-- Sindicato de Trabajadores en fàbriques i Industries de la Vall d’Uixó (170 socis) i
-- Sociedad Feminista La Aurora (1060 socis)
Les eleccions foren en agost. Les dues grans cooperatives
espardenyeres, la catòlica i la socialista es van unir per sumar forces.
-- Així en setembre de 1933 van
aconseguir la subhasta de calcer pera l’exèrcit.
-- Durant
els anys 1932 -1935 aparegueren un gran nombre d’associacions com:
o
La
Luz del Porvenir,
o
Adelante
Sogueros y Rastrilladores,
o
La
Paz,
o
La
Esperanza, etc
i sindicats com:
o
Sindicato
Obrero de Alpargateros Católicos,
o
La
Amparadora,
o
La
Verdad, etc.
![]() |
Reivindicacions obrers Foto de Ricardo V. Segarra Forner |
La guerra civil
Però durant la guerra civil, Franco va declarar el dia del
Treball com un dia de moviments subversius i es va prohibir la seva celebració
pels seus nexes marxistes i republicans.
A canvi, des de 1938, es va canviar la data de la celebració
del dia del Treball al 18 de juliol com una "exaltació del treball"
El franquisme
EL SINDICAT VERTICAL DE LA PELL
Era l'encarregat al principi d'aplicar les directrius
autàrquiques en el sector. El Sindicat es va convertir en l'organisme
representatiu de la patronal i, tot i gestionar la distribució de quotes i
participar en la fixació de les taxes, va pressionar constantment per acabar
amb aquesta intervenció en la indústria.
En aquesta estructura a Silvestre Segarra se li autoritzava qualsevol
importació sol·licitada i que se li acceptessin
les seves propostes de preus. Aquest era el tipus d'empreses que els polítics
de l'autarquia tenien com a model i no van dubtar a donar-li suport.
En el III Consell Sindical Industrial de la Pell celebrat en
1944 es queixava de l’existència de fabricants privilegiats com era el cas de
l’Empresa Segarra:
· En
juliol de 1945 va aconseguir una tercera part dels subministrament per
l’Exèrcit de Terra.
· En
1949 tenia adjudicat una quota de més
d’un milió de kilograms de sola, es a dir, el 95% del que corresponia a la
província de Castelló i més del 5% del total de la sola distribuïda, quan la
seva capacitat productiva no sobrepassava el 4% del total nacional.
· En
l’estiu de 1944, quan es va decretar restriccions en el tall del fluid elèctric
en el que devia de efectuar durant tres dies a la setmana, com la resta
d’empreses de la C. Valenciana, se li va compensar donant-li subministrament el
diumenge i durant més hores al llarg de la setmana, fins completar la seva
producció normal.
· Per
contra en l’any 1959 els treballadors rebien els salaris mínims reglamentats.
La tornada a l'1 de
maig, per ordre del Vaticà
El 1955 Pius XII va introduir en el calendari religiós l'1 de
maig com a celebració de Sant José Obrero o Artesano. Els valors del
nacionalcatolicisme del règim franquista van acceptar aquesta festivitat però
li van traspassar l'organització i control a la Falange i l'Església.
Així que a partir de 1957 l'Organització Sindical
Educació i Descans organitzaria tots els anys el dia 18 de juliol, un
espectacle anomenat "demostració
sindical".
Grups de treballadors i treballadores, entre els quals
es trobaven els treballadors de l'Empresa Segarra, realitzaven exercicis
gimnàstics i folklòrics davant el dictador a l'estadi de Chamartín.
No obstant això, els anys més durs de la postguerra havien
passat i l'oposició a la dictadura i els conflictes socials creixen per tots
els racons d'Espanya. Els sindicats que no estaven agrupats en el Sindicat
Vertical comencen a ressorgir a nivell clandestí i pel nord del país, es veuen
les primeres vagues, mobilitzacions i protestes durant els anys 60.
La lluita de classes
S’inicia un període de continues reivindicacions laborals amb
l’aprovació de la Llei de Convenis Sindicals, que aboquen als primers
conflictes importants on l’Empresa Segarra (4000 vaguistes) pren un
protagonisme nacional en el que seria l’inici d’una lluita contra el canvi del
sistema capitalista i que ocuparia des de l’ultima dècada del franquisme al
canvi polític després de la mort de Franco amb el pas de la transició i la
instauració de la democràcia.
Els primer aturs s’iniciaren l’any 1959.
Aquest període donaria per un programa complet; però com
encara és recent, forma part de la memòria de la major part de la població de
la Vall. Parlaré dels seus inicis on l’església de La Vall va tindre molt a
veure en l’organització sindical del nostre poble, aprofitant la celebració
religiosa de l’1 de maig decretada pel Vaticà.
La llibertat social i
els moviments sindicals. Participació de l’església.
L’Acció Catòlica que havia estat refundada pel Papa Pio XI en
1.928 en España, després de la Guerra Civil, va rebre un fort impuls dels
bisbes espanyols. I és que un dels primers problemes amb què es va trobar
l'episcopat espanyol va ser la de fer
entendre a molts dirigents de la nova Espanya sorgida després de la Guerra
Civil, començant pel mateix Franco, que pel fet de que totes les institucions oficials
de l'Estat fossin de per si "catòliques" el ser aquest oficialment
catòlic, això no significava el que l'Església no tingués el dret de crear els
seus propis organismes al marge del Estat, ni tingués perquè integrar les seves
organitzacions en organitzacions similars de l'Estat.
Així que al setembre 1946 es va crear la Hermandad Obrera de
Acción Católica (HOAC) i la Juventud Obrera Catòlica. (JOC).
La celebració de l'1 de
maig
Amb aquestes premisses s'apropava la festa de l'1 de maig, per
l’any 1967 i que s'havia de celebrar a Almassora amb Missa presidida pel bisbe,
un acte públic al cinema Windsor i dinar de germanor a l'ermita de santa
Quitèria. Aquests actes estaven organitzats per l'HOAC i la JOC, tant en les
seves branques masculina i femenina.
Durant aquest procés La Vall d’Uixó no estava al marge, és
més, estava en
El punt de mira de La
Vall d’Uixó
El 19 d'octubre de 1967 el director general de Seguretat
Eduardo Blanco Rodriguez, va enviar una circular al governador civil de
Castelló Fernando Pérez Sevilla a la que li prevenia sobre diversos actes
subversius a celebrar en els dies 27 i 28 d'aquest mes.
Davant la qual cosa el director general de Seguretat
recomanava al governador civil:
"(...) mantener desde ahora una intensa vigilancia sobre los medios
estudiantiles y obreros y especialmente sobre aquellos individuos
caracterizados por su actividad revolucionaria y su capacidad
organizativa"
El coronel Eduardo Blanco acabava la seva missiva pregant al
governador civil li facilités tota la informació que tingués disponible sobre
l'assumpte.
I la informació que Fernando Pérez Sevilla li va enviar feia
referència a la localitat de Vall d'Uixo ja que, grapat amb aquest document,
apareix un informe de la Comissària General de Policia de Castelló datat el 30
d'octubre en la qual s’informava de la "Jornada d'agitació programada per
al dia 27 d'octubre del 1967". En aquest informe s'especificava
com la tasca policial s'havia centrat en dues mesures complementàries.
Una de tipus preventiva i una altra de tipus investigadora.
Respecte a la tasca preventiva l'informe es jactava d'haver aconseguit
desbaratar, entre la tarda del 26 d'octubre i al llarg de tot el dia 27,
qualsevol tipus de propaganda. No obstant això deia:
"En cuanto a la labor investigadora propiamente dicha, se ha llegado
a la concreción de datos que permiten definir a posibles elementos considerados
como instigadores de cualquier elemento subversivo, si bien, debido a la labor
investigadora a que antes hacemos alusion, no se les ha visto movimiento o
acción de ningun genero tendente a favorecer movimientos obreros de cualquier
clase para fines contrarios al orden publico. (...) La acción preventiva llevada
a cabo, fue notada por las gentes de la poblacion que, en su mayoria,
aplaudieron y vieron con buenos ojos, conociendo el ambiente de malestar que
pretenden crear cuatro elementos movidos por ideales politicos adversos y
encabezados por un Sacerdote llamado JULIO SILVESTRE FORNALS, de quien se
informa en otro lugar” .
Aquest altre lloc és un altre document, igualment grapat als
anteriors i també datat el 30 d'octubre de 1967, titulat " Aspectos de la politica local en Vall
de Uxó",
que començava de la següent manera:
"Existe o se ha creado en esta poblacion, un clima de rivalidad
formado de un lado por las Autoridades locales y fuerzas del Movimiento y del
Regimen y de otro, un minoritario grupo que encabezados por el Sacerdote llamado
JULIO SILVESTRE FORNALS y el Abogado MIGUEL ARNAU ABAD, pretenden sembrar el
desconcierto y el desorden en esta poblacion, donde el signo imperante viene
siendo la fraternal convivencia entre el vecindario y que ahora o de un tiempo
a esta parte, se ve un poco alterado por los movimientos de oposición (de) que
constantemente dan pruebas estos señores contra la politica local y del
Regimen".
A continuació es detallava el perquè de l'enfrontament entre
el rector de l'església de Santiago de Vall d'Uxo i les autoritats.
"Las causas de estas
rivalidades vienen dadas al parecer, porque el Sacerdote DON JULIO SILVESTRE
FORNALS, es el encargado y verdadero rector de la HOAC en la población, entidad
que agrupa algunos elementos indeseables y políticamente de abierta oposición
al Movimiento, hasta el punto de que ha causado verdadera sorpresa el que por
estos elementos no se conmemore ninguna efemérides de aquél, dándose el caso de
que el 18 de julio pasado, cuando todo el vecindario celebró y conmemoró esta
fecha con las Autoridades al frente, el citado Sacerdote con sus simpatizantes,
se marcharon del pueblo para no estar presentes en ningún acto, ni en la
Parroquia ni fuera de ella, habiendo creado una Sociedad denominada
"Ateneo Musical Schola Cantorum"', con local social propio y una
agrupación artística encaminada a sustituir a la propia Banda Municipal, en los
actos en que sea necesario (sic) su presencia, como ocurrió recientemente en la
conmemoración del día del Santísimo Cristo del Calvario, en que el citado
Sacerdote, se negó a celebrar procesión si estaba presente la Banda Municipal,
mientras que si era acompañada de la Banda de la Schola Cantorum, entonces, la
citada procesión y demás actos, sí podía celebrarse.' Como se verá, por estas
manifestaciones, constituye ello, creado a su calor y ambiente de neta
oposición a la política y acción de las autoridades locales, un círculo
reducido, de neta oposición a la política y acción de las Autoridades locales,
llegando con sus actos a celebrar dicha fiesta del Cristo con la intervención
de la Banda de la Schola Cantorum y que expresamente había prohibido la
Autoridad gubernativa por comprender que tales actos eran de la incumbencia de
la Alcaldía en su aspecto organizativo. Esta idea de desobediencia puede ir
tomando cuerpo en ellos con menosprecio de la Autoridad local, que es a la que
se oponen en cualquier decisión. Es tal la osadía de este Sacerdote que no se
arredra por ninguna conminación en el aspecto puramente legal, aunque se le
hagan por las Autoridades competentes; afronta todo con el mayor cinismo y
dirigiendo a sus hombres a tomar su misma postura, imbuyéndoles ideas
socializantes y, desde luego, de notorio peligro para la acción y la política
local, buscando que todo ello pueda repercutir en la masa obrera sin darse
cuenta que puede crear una situación social delicada y peligrosa para el orden,
cosa que por el momento ha sido vista con singular desprecio por la mayor parte
de la masa obrera, que ha adquirido cierta madurez y conciencia de que
siguiendo a tales elementos puede peligrar su paz y su trabajo, que hoy por
hoy, tanto lo uno como lo otro constituye su bienestar sin mayores
dificultades.
Existe la creencia de que en esta localidad, que tradicionalmente ha sido
de signo pacífico, pueda seguir ostentando esa misma cualidad siempre y cuando
a los elementos que promueven esta rivalidad se les aisle (sic) con medidas
ejemplares, viéndose como la principal podía ser el buscar el traslado a otra
población del Sacerdote que les dirige, ya que es quien de forma empecinada,
obstinada y malévola promueve todas estas fricciones contra las Autoridades
locales y miembros del Movimiento Nacional y es que, aunque se ha intentado una
conciliación para no ver alterada la paz en el pueblo, siempre se ha obtenido
una respuestas negativa, lo que en definitiva ha creado una tensión permanente
que puede abocar en desordenes políticos y sociales, de los que resultaría,
responsable en su totalidad el Sacerdote que nos ocupa, por lo que con su
traslado se vislumbra una liberación y hasta un camino expeditivo para
conseguir la paz y buenas relaciones entre la población de Vall de Uxó".
Aquest fet ho trobem explicat en la publicació “Album de
familia cinquanta anys de la schola cantorum de La Vall d’Uixó de Josep Font i
Ten
"L’Episodi del dia del Crist és va produir el 3
de octubre, durant la processó del Crist. La parròquia, tant els fidels com el
rector, volien que la banda de la Schola acompanyarà la processó, però
l'alcalde s'hi va oposar i va ordenar que toqués la Unió Musical. Pareix que, a
l'hora prevista, els músics de la banda
municipal esperaven que acabés la missa per acompanyar la processó de
l'Assumpció a Calvari. Però la processó va eixir formada des de dins del temple
... i portava darrere la banda de la Schola Camtorum. La presència de la banda de música dins de
l'església no és podia amagar i, per tant, a l'exterior, tohtom sàvia el que
estava a punt d’ocórrer. També ho sabien els autoritats i havien preparat una
dotació de la Guàrdia Civil a prevenció de possibles aldarulls. L'expectació
era enorme perquè calia comprovar, en primer lloc, si la Schola s’atreviria a
desafiar definitivament l'autoritat o si, en darrer moment, recularia. Després,
en cas que la banda desfilés, estava per veure si l'alcalde faria actuar la força
pública en una plaça atapeïda de gent. Com hem dit, la banda va eixir tocant de
l'església al darrere de la processó i l'autoritat és va donar per vençuda. El
clima popular va passar ràpidament de la tensió inicial a l'eufòria desbordada.
Contra el que és habitual en les processons, els espectadors, des de les
voreres, van acompanyar el recorregut del seguici amb aplaudiments a la Schola
Camtorum i visques a Miguel Arnau "
L'Ajuntament de Vall
d'Uxó, per la seva banda, donava la següent versió dels fets:
"Por el Sr.
Teniente de Alcalde se da cuenta a la Corporación de los desagradables hechos
ocurridos en esta Alcaldía digo en esta localidad en motivo de la celebración
de la festividad del Smo. Cristo del Calvario, en la parroquia de Ntra. Sra. De
la Asunción el pasado día 3 de los corrientes, en que al ser advertida la
presencia en la puerta de la iglesia Parroquial de la Banda Municipal Unión
Musical estando todo dispuesto para la subida de la imagen al Calvario, por los
señores sacerdotes de la parroquia se suspendió dicho acto con los
consiguientes comentarios, muy desagradables por cierto y de mal gusto, para
ambas partes, anunciando en la Iglesia uno de los dichos sacerdotes que se
realizaría la procesión general por las calles de la parroquia, como de
costumbre, por la tarde a las 7'30 organizada por los clavarios y con
acompañamiento de la Banda Ateneo Musical Schola Cantorum... Que contraviniendo
la orden dada por el Exmo. Sr. Gobernador Civil de la Provincia, en escrito
fecha 30 de septiembre dirigido a los clavarios y a este Ayuntamiento en que desautorizaba a
los primeros en la celebración de los festejos solicitados y en contra de lo
dispuesto por la Corporación Municipal, se realizó el acto con la aludida banda
Ateneo Musical Schola Cantorum que salió formada detrás del preste desde dentro
de la Iglesia. La Corporación Municipal y en evitación de alteraciones de orden
público y para que no se produjera un espectáculo desagradable, optó por no
mandar a su Banda al citado acto". Acta del Ayuntamiento de Vall de Uxó
del 4 de octubre de 1967.
L'informe de la Comissaria del Cos General de Policia, potser
per contrastar i comparar la tasca de l'Església en la persona de Julio
Silvestre, acabava lloant el bon fer de l'Ajuntament d'aquesta localitat.
"Hay que hacer constar que la labor que vienen realizando en Vall de
Uxó las Autoridades locales, tanto en el aspecto social como político es digna
de la mayor alabanza, pues se han creado como es notorio muchas obras sociales,
arreglo de calles, etc. etc. cosa que es alabada por todo el vecindario de
buena voluntad"
Així mateix tota aquesta informació es feia acompanyar per
una quartilla titulada "Nota
confidencial" en què es mostrava tant l'horari com els assistents que
havien assistit a una reunió de l'HOAC celebrada el dijous 26 d'octubre i on
s'especificaven 5 assistents encapçalats pel prevere Julio Silvestre.
"Día 26 en Vall de Uxó
Reunión HOAC
Rvdo. Padre Julio Silvestre, se retiró a las 11.
Hasta la 1,30 en la HOAC:
Pedro Gras (Licenciado Ciencias
Químicas. Instituto Laboral, profesor.
José Nebot Orenga. Médico titular.
José Castelló. Peluquero. Comunista, dirigente y miembro de la HOAC.
José Pelegrín Zarza. Se retiró a las 11 con el Rvdo. Padre Silvestre.
Pelegrín es activista antiguo"
En un altre informe redactat aquest cop per la Comandància de
la Guàrdia Civil datat el 3 de novembre, s'informava d'aquesta tasca preventiva
de la qual havia parlat l'informe de la Comissaria General de la Policia i que
havia estat portada a terme a la nit entre el 26 i 27 de novembre per elements
civils amb especial zel sobre el consiliari Julio Silvestre.
"(Este servicio de vigilancia se realizó) sobre el personal
directivo de la HOAC y JOC, así como de los tildados de comunistas, con el fin
de conocer en todo momento sus posibles actividades. Para llevar a cabo esta
misión, unos se dedicaron a vigilar directamente a los elementos anteriormente
citados y otros con tres turismos y motocicletas, éstas a modo de enlace
patrullaron durante la noche la población. En cuanto a la vigilancia directa se
nombró a un individuo para cada sospechoso, a excepción del Consiliario de la
HOAC y JOC, Rvdo. JULIO SILVESTRE FORNALS que fueron dos a vigilarle, uno
nombrado por el Teniente Alcalde y otro por parte del Lugarteniente, pero sin
que éste último tuviese conocimiento de que la Autoridad local ya había tomado
tal medida".
La Guàrdia Civil acabava informant al governador civil que en
aquesta localitat no s'havien produït incidents gràcies a la tasca d'aquests
elements civils de vigilància.
A l'any següent van tornar a convocar actes relacionats amb
l'1 de maig, davant els quals posava en sobre avís al governador civil de
Castelló, Fernando Pérez de Sevilla, el director general de Seguretat, Eduardo
Blanco Rodríguez en carta del 25 d'abril a la que començava dient:
"La fecha de 1 de mayo va a ser aprovechada una vez más por los
enemigos del Régimen para intentar producir alteraciones en la vida normal
ciudadana. El Partido Comunista, influyendo decisivamente en las Comisiones
Obreras, con el apoyo de otros grupos marxistas, separatistas vascos y
catalanes y progresistas católicos y tratando de explotar el estado de
subversión que se deja sentir entre los estudiantes, ha lanzado por medio de
Radio España Independiente y con un número considerable de panfletos y hojas
impresas una propaganda masiva encaminada a la consecución de sus objetivos.
Esta propaganda se deja sentir principalmente en Madrid, pero se ha extendido a
casi toda España, tratando de explotar las circunstancias propicias para sus
fines allí donde las encuentre"
En efecte, l'endemà d'aquesta missiva del director general de
Seguretat, el Servei d'Informació del Cos General de Policia, passava una nota
informativa al governador civil de Castelló en la qual li assenyalava:
"Se tienen noticias en este Servicio de que, como en años
anteriores, las Asociaciones Obreras Católicas, han organizado un acto o
concentración con motivo de la Festividad del 1º de Mayo. Este año de 1968, han
elegido la Iglesia de San Juan de Río Seco de esta Capital a la que invitarán
por medio de unas hojas que han mandado imprimir en la misma imprenta de la
localidad de Almazora, donde lo han hecho otros años, una serie de hojas de
propaganda cuyo texto se adjunta y en las que se invita a la asistencia al
acto, además de citar frases del Concilio Vaticano II, sobre la libertad de
asociaciones obreras. Hasta el momento no se han visto estas hojas de
propaganda en la vía pública, así como tampoco la hoja que se ha encargado con
objeto de pegarla en paredes u otros lugares. Lo que se pone en conocimiento de
V. E. a los efectos informativos correspondientes. Castellón, 26 de abril de
1968"
Els fulls de propaganda a què al·ludia el Servei d'Informació
de la Policia no eren altra cosa que un anunci perquè es acudís als actes
convocats i deien:
"TRABAJADOR
ACUDE A LA CONCENTRACIÓN OBRERA EN CASTELLÓN
En la Iglesia de San Juan de Río Seco, Avda. Tombatossals, final.
FIESTA CRISTIANA DEL TRABAJO. 1 DE MAYO 1968
En caso de conflictos económico-sociales hay que esforzarse para
encontrar SOLUCIONES PACÍFICAS. Aunque se ha de recurrir siempre primero a un
sincero diálogo entre las partes, aunque sin embargo, en la situación presente
LA HUELGA PUEDE SEGUIR SIENDO MEDIO NECESARIO; AUNQUE EXTREMO, PARA LA DEFENSA
DE LOS DERECHOS Y EL LOGRO DE LAS ASPIRACIONES JUSTAS DE LOS TRABAJADORES.
(Concilio Vaticano II, Const. Dogm., sobre la Iglesia en el mundo actual
n2 68)"
El governador civil de la província de Castelló, va remetre
al director general de Política Interior i Assistència Social un informe, datat
el 2 de maig de 1968, sobre com havia transcorregut l'1 de maig a la província
i en el qual sobre el que necessitava amb més detall l'esdevingut en l'església
de San Juan del Rio Seco.
El gobernador civil tenninaba su relato al director general de Política
Interior exponiendo la falta de temor que manifestó el militante de la HOAC al
encontrarse dentro de un recinto sacro y que la jornada del 1° de mayo había
transcurrido sin incidencias en el resto de la provincia, incluidas su capital
Castellón y la localidad de Vall de Uxó.
En la localidad de VALL DE UXÓ, con
alto porcentaje de población industrial, pese a que habían aparecido octavillas
dirigidas a sus habitantes incitandoles (sic) a manifestarse, la jornada del 1º
de Mayo discurrio (sic) con absoluta normalidad. En el resto de la provincia la
jornada transcurrio (sic) como en la capital, sin novedad alguna"
De l’etapa
final del franquisme i de les vagues plantejades a l’Empresa Segarra destacar:
·
Eleccions
Sindicals en 1963. Les eleccions van ser manipulades i no van haver
representants proposats pels treballadors. El dia de la votació els obrers van
presentar paperetes amb el nom dels seus candidats. Alguns encarregats de
l'empresa, en vista que obtenien la major part dels vots, van trencar les paperetes
amb el nom dels representants dels treballadors, lliurant altres amb el nom
dels candidats de l'empresa. A la majoria de dones se'ls va lliurar la papereta
ja emplenada amb els noms dels representants de l'empresa. Per temor a
represàlies van admetre aquest atropellament.
· Manifestació
de l’1 de maig tots els anys dels conflictes on en la de l’any 1971, es va
produir el tancament en presó de Vicent Zaragoza i sis companys.
· La
vaga pel conveni del 1973. Com a actes de protesta es van preparar les següents
accions:
1.Paseos per la zona de l'exterior de la fàbrica en acabar la jornada.
2.Suspensión del treball a preu fet.
3.Paro / vaga durant tres dies.
· Els
tancaments en l’església de l’Assumpció.
· L’acomiadament
de 22 treballadors (1973) Readmesos més tard dels quals dos no varem tornar.
· Expedients
de Regulació d’Empleo
![]() |
Movilitzacions treballadors/es de l'Empresa Segarra Foto de Ricardo V. Segarra Forner |
EL TREBALL EN LA
TRANSICIÓ
1978. Es recupera la
celebració oficial de 1 de maig.
A l'abril de 1977, quan ja ho havien estat el PSOE i el PCE,
foren legalitzades les organitzacions sindicals, el que no va impedir que el
govern de Adolfo Suárez prohibís les manifestacions convocades pels sindicats
de manera unitària reclamant plena llibertat sindical, dret de vaga i amnistia
laboral, exigint-se el desmantellament del vertical.
Serà en 1978 quan se celebri el primer 1 de maig amb
autorització governamental després de la tornada de la democràcia.
A La Vall d’Uixó tenim constància de dita manifestació amb el follet de
convocatòria:
· Dos
anys abans, el 10 de setembre de 1976 es produeix la suspensió de pagaments de
l’Empresa Segarra i a l’endemà, la seva Incautació
(Reial Decret 2280/1976). De president van posar a Oltra Moltó, que havia estat
governador civil de València. No tenia ni idea del que era una sabata.
· El
25 de Setembre de 1978 per Reial Decret de 2799/1978, el Patrimoni de l'Estat
adquireix amb caràcter excepcional les societats Silvestre Segarra i Fills, SA
i Arrages, SA, d'aquesta manera es converteix en empresa pública.
· El
1979 adopta el nom d'Indústries Mediterrànies de la Pell, S.A; però aquesta registrava
pèrdues any a any· El
1988 la Direcció General del Patrimoni de l'Estat va decidir la seva
reprivatització fent opció de compra l'empresa
Fluxá, de Mallorca, en la qual es compromet a invertir 2.000 milions de
pessetes i a mantenir durant els tres propers anys els llocs de treball i
rebent una finançament de 4000 ptes.
o el
divendres 22 de gener tot el poble de la Vall s'havia sumat a una concentració
de treballadors davant de l'ajuntament, quedant pràcticament paralitzada la
ciutat. Tancaments, manifestacions, viatge i manifestació davant el Patrimoni
de l'Estat a Madrid dels treballadors i convocatòria de vaga general a la Vall
i indefinida a la fàbrica van ser algunes de les mesures desplegades.
o A
finals de gener el grup comprador es retira, el Govern fa marxa enrere.
![]() |
Manifestació davant el Patrimoni de l'Estat a Madrid |
· Durant
els mesos de gener i febrer de 1989 davant la privatització de IMEPIEL i la
consegüent reducció de la plantilla en uns 700 treballadors, aquets van
realitzar les mobilitzacions següents:
-- Diversos dies de tall de la carretera
nacional 340.
-- Concentracions de treballadors en el
Govern Civil de Castelló i davant la Generalitat a València.
-- Passejades diaris a la sortida de la
feina.
-- Dues manifestacions massives de la
població de la Vall d'Uixó i tancament de comerços i establiments.
-- Tancament i assegudes a la fàbrica.
-- Manifestació de solidaritat dels
estudiants d'ensenyament mitjà.
· El febrer de1990 va ser adquirida per la
societat de Círculo de Financiación y Gestión, SA. Josep Cusi va pagar un preu
simbòlic de 100 milions de ptes i va rebre una subvenció estatal de 8.000
milions. No obstant això, lluny de treure a Imepiel de la seva crisi, aquesta
registrava pèrdues any a any fins a arribar a tindre deutes que superen els
4.000 milions de pessetes.
· El
1991 lluiten els treballadors de IMEPIEL, per conservar els seus llocs de
treball.
· En
29 de gener de 1992 l'empresa de calçats Imepiel va presentar suspensió de
pagaments.
Durant aquest temps a La Vall d’Uixó es va viure un període
de vagues, concentracions, viatges a Madrid, reunions en Patrimoni, Governador
provincial, tancament de comerços.
I per a l’1 de Maig es convocava manifestació tots els anys.
· Entre
1975 a 1987 la plantilla va baixar de més de 3.500 treballadors als 1457 que
tenia al seu tancament.
· Reducció
de la massa salarial dels treballadors pel que fa al sector, amb una pèrdua de
10,75 punts en l'any 80 i en els anys posteriors fins a arribar la xifra de 17
punts.
· Augment
considerable de les pèrdues d'empresa, arribant-se a la xifra de 1.813 milions
de pessetes.
· Des
del 83 al 88 van fer vaga en 14 ocasions i van mantindre 9 conflictes
col·lectius.
· La
central sindical amb més incidència era CC.00 (50% del Comitè d'Empresa),
seguida d'USO (30%) i UGT (20%), i malgrat les discrepàncies cal assenyalar que
les lluites mantingudes en l'empresa es van caracteritzar per la unitat
d'acció.
1 DE MAIG DES DE LA
DÈCADA DELS 80 FINS ARA
1 de maig violents
· L'1
de maig de 1979 va estar marcat per la victòria electoral de l’esquerra en les
eleccions municipals i la violència de l'extrema dreta. Dos joves eren
apunyalats per matons de l'extrema dreta.
· El
1980 nova aparició de la violència d'extrema dreta, que es va cobrar una
víctima mortal al final de la manifestació de Madrid.
· L'intent
de cop d'estat del 23 de febrer de 1981 i l'agreujament de la crisi econòmica
van fer reaccionar els dos grans sindicats, manifestant-se de nou junts contra
l'atur i la llibertat.
· En1982,
el context de crisi i atur, d'una banda, i d'amenaces del terrorisme i del
colpisme, de l'altra, van marcar les consignes l'1 de Maig.
El govern de Felipe
González i la divisió sindical
· L'1
de maig de 1983 va deixar palès el deteriorament de les relacions entre CCOO i
UGT després de l'accés del PSOE al govern de la nació. Per primera vegada des
de la Transició no hi va haver ni manifest ni crida conjunta a manifestacions
unitàries.
· Convocatòries
de vagues generals:
-- 20 juny 1985. Convocant: CC OO i
altres forces minoritàries / Es protestava contra: la Llei de Pensions, que
augmentava el període de càlcul de les pensions de dos a vuit anys.
-- 14 de desembre de 1988 / Convocant:
UGT i CC OO / Es protestava contra: la retirada del pla d'ocupació juvenil i
contra la política econòmica del Govern.
· l'1
de maig de 1989 i com a resultat de la vaga general anterior, CCOO i UGT van
tornar a organitzar conjuntament en tot el país les commemoracions d'aquesta
jornada.
Dècada dels 90. Treball
basura
Seguia governant Felipe González
Li tornen a convocar dos vagues generals:
· 28
maig 1992 / Convocant: UGT i CC OO / Es protestava contra: el decret que
retallava les prestacions per desocupació i contra el projecte de llei de vaga.
També es reclamava la reindustrialització d'Espanya.
· 27
gener 1994 / Convocant: Comissions Obreres (CC OO), Unió General de
Treballadors (UGT), Unió Sindical Obrera (USO), Confederació General del
Treball (CGT) i Confederació Intersindical Galega (CIG) / Es protestava contra:
els retallades socials, la reforma laboral del Govern.
· L'Espanya
d'Aznar decideix llançar un doble combo:
-- Abaratiment de l'acomiadament.
-- Enduriment de l'accés a les
prestacions per desocupació.
· El
2001, es trenca la concentració social.
· 20
de juny de 2002 es convoca la cinquena vaga general de la Democracia /
Convocant: UGT i CC OO / Es protestava contra: la reforma de la protecció de la
desocupació.
· El
2004, després de l'atemptat de l'11 de març a Madrid, CCOO i UGT es van
pronunciar l'1 de maig en contra del terrorisme.
Les successives
reformes
· 2008
marca l’inici d’un canvi en la política laboral. El govern decideix ignorar a
les organitzacions sindicals i decreta amb urgència (juny i setembre) mesures
per a la contenció del dèficit públic i la reestructuració del mercat de
treball.
· La
reforma el 2010 provoca que el 29 de
setembre de 2010, el govern de Zapatero rep la convocació d’una vaga general
per CCOO, CGT i UGT per protestar contra la reforma laboral, la reducció que hi
havia hagut per als professionals del sector públic i la congelació de les
pensions.
Però les reformes continuaren amb un nou decret a principis
de 2011, més reformes a l'agost d'aquest any ... Però Espanya estava en crisi i
s'encaminava cap a un canvi de govern.
Canvi que es produeix amb l’arribada de PP i Mariano Rajoy de
president. Comença el període de retallades.
La resposta dels sindicat són la convocatòria de dues vagues
generals:
· 29
març 2012 contra les reformes laborals, les retallades del govern i l'atur. Va
ser convocada per CCOO i UGT
· Les
marxes del Primer de Maig de 2012 són un clam contra l'atur, les retallades i
el càstig als funcionaris.
· En
aquest mateix any se celebra la vaga general del 14 de novembre on es protesta
per la reforma laboral, les altes taxes de l'atur i les retallades del govern.
· 2013
és un any especialment dur: es calcula que la reforma laboral, lluny de fomentar
la creació d'ocupació, va arribar a destruir un a cada minut que passava,
animant a més els empresaris a acollir-se a una fórmula que demandava més hores
de treball per menys salari. 6,2 milions d'aturats a tot Espanya significaven
una cosa: un nombre cada vegada més gran de treballadors i treballadores
acceptant condicions infames perquè tot és millor que el no-res més absolut.
· Finalment,
l'1 de maig de 2013, en un context caracteritzat pel fracàs de les polítiques
de retallades de drets i reformes imposades pel Govern del Partit Popular, el
lema de la convocatòria realitzada per CCOO i UGT és: "No tenen
Límits"
1 de maig en
l’actualitat
En l'actualitat és una jornada en què partits polítics i
organitzacions sindicals es manifesten per tal de sensibilitzar els
treballadors i l'opinió pública sobre els problemes de la classe obrera.
No hi ha dubte que les mobilitzacions de l'1 de maig han anat
perdent influència social i política conforme han vist caure les xifres de
participació. Per no pocs treballadors aquesta data s'ha convertit en un dia
sense feina, i les manifestacions són tan sols rituals anuals en els quals els
sindicats treuen al carrer als seus afiliats.
Tot això s'emmarca en la progressiva disminució de
participació sindical i de valoració dels sindicats per part dels ciutadans. A
la llum de les dades del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), la nota
que els espanyols posen als sindicats ha caigut en deu anys del 4,5 al 2,6.
Encara que segueixen per davant dels partits polítics, les organitzacions de
treballadors suspenen clarament en valoració ciutadana.
A aquestes xifres s'afegeixen les de pèrdues d'afiliats.
D'acord amb les dades recentment recopilades pel diari Expansión, entre 2009 i
2015 els sindicats van veure caure els seus membres en 584.788 socis:
· Comissions
Obreres va passar de 1.203.307 registrats el 2009 als 909.052 apuntats a
tancament del 2015,
· Mentre
que UGT va tancar el any passat amb 928.846 enfront dels 1.205.463 que tenia
sis anys abans.
Els sindicats atribueixen aquest descens a la crisi: molts
treballadors no poden seguir pagant les quotes, i a més l'augment de l'atur i
la caiguda del nombre de persones amb feina tenen una gran incidència en les
xifres minvants.
Però no es poden obviar els casos de corrupció que en els
últims anys han afectat les grans centrals. Els més greus han estat el dels ERE
fraudulents d'Andalusia i el dels cursos de formació en la mateixa comunitat
-el diners per a aturats es desviava al sindicat, presumptament.
A ells cal sumar la participació de membres d'UGT i CCOO en
els consells d'administració de caixes trencades com Caja Madrid -amb targetes
black pel mig- i la dimissió del líder d'UGT a Astúries, José Ángel Fernández
Villa, que havia regularitzat amb l'amnistia fiscal 1,4 milions d'euros que
tenia ocults a Hisenda.
Despeses injustificables, com pagar amb diners públics 700
maletins de pell o entrepans i pancartes, i imatges com les de diversos
sindicalistes menjant una gran mariscada han colpejat durament la credibilitat
dels sindicats mentre els treballadors pateixen l'atur i l'empitjorament de les
seves condicions de vida .
Com a conseqüència de tot això, el seguiment de les
mobilitzacions sindicals ha caigut i la influència de les seves reclamacionsdurant l'1 de maig per millorar les condicions laborals i la qualitat de
l'ocupació tenen menys força que mai.
Tot i això, els treballadors hem de fer també autocrítica.
Ens hem acomodat i no recolzem com es degut als sindicats. Ens costa anar a les
assemblees, treballar pel sindicat i fins a anar a les manifestacions.
Nosaltres som el sindicat, sense nosaltres no tenen força per treballar per
nosaltres. Hem de donar-los el nostre suport per tal de no fer el joc a
l'empresari i a la dreta abusadora.
CRISI DE L’1 DE MAIG
Més d'un segle després les
reivindicacions del Primer de Maig han perdut força. Els històrics vuitanta,
que van atreure a la vida política i sindical a milions d'espanyols, es van
quedar en paper de fumar nostàlgia. Contra la tendència dels països de
l'entorn, Espanya va mantenir el to reivindicatiu en les seves manifestacions,
allunyat de les notes lúdiques i una mica festives que van incorporar els
moviments de treballadors d'altres països per donar continuisme a aquest dia
entre les noves generacions.
La vida ha canviat, els espanyols
hem canviat, el treball ha canviat.
Però ¿Les reivindicacions han
canviat? No tant.
Aquest Primer de Maig els
sindicats han tornat a demanar al carrer millores laborals sota el lema “Temps
de guanyar: igualtat, millor ocupació, majors salaris i pensions dignes”
![]() |
1 de maig 2018. Manifestació a València |
![]() |
1 de maig 2018. Manifestació a València |
Les reivindicacions dels primers
vuitanta van girar al voltant de la representació dels treballadors en les
empreses, la qualitat de l'ocupació, la dignitat salarial i la lluita contra la
temporalitat. Vos sona d'alguna cosa?
UNA HISTÒRIA DE ALTS I BAIXOS
Després de l'etapa daurada del
Primer de Maig a Espanya, durant els primers noranta va venir un moment de
major recolliment al fil de la crisi d'aquella dècada. Els primers dos mil van
recuperar la velocitat de creuer. Però l'altra crisi, la gran crisi, la crisi
amb majúscules, va suposar un punt d'inflexió per a la participació ciutadana
al carrer i, en concret, al Primer de Maig.
Els moviments ciutadans van sumar
múscul al costat dels sindicats i van compartir llavors amb ells
reivindicacions entorn a l'ocupació, però també sobre la sanitat, l'habitatge i
l'educació, entre d'altres lluites que van congregar a centenars de milers de
persones al carrer.
La crisi vol quedar avui enrere
però, com a herència, la desocupació i la precarietat s'enquisten. Aquesta és
la raó que ofereix Nicolás Sartorius per explicar la baixa participació
ciutadana dels últims anys en el Primer de Maig. "La por", diu,
"contra la creença popular: com més atur, menys participació dels
treballadors". "La por i la desocupació van espantar a la gent, la
van fer fora del carrer".
El carrer es va anar buidant a
mesura que s'anava diluint la pròpia identitat de classe. "Per
entendre-ho: fa 40 anys hi havia referències comunes a la classe obrera, com
era el propi procés productiu en les cadenes de les grans fàbriques, que
facilitaven aquest sentiment de pertinença". "L'obrer de mono ha anat
perdent nombre, ha aparegut gent molt més preparada, un perfil molt més tècnic
...". També s'observa entre la multiplicitat de factors que han portat a
la pèrdua de participació ciutadana, "canvis en la pròpia composició del
col·lectiu de treballadors de classe, la fi dels partits obrers, els passos
recents dels partits d'esquerres, un millor nivell de vida i per tant més
possibilitats d'utilitzar aquest dia festiu en un altre tipus d'activitats
"i, al costat de això, " possiblement s'introdueixin components com
la pèrdua d'il·lusió sobre les propostes de les organitzacions sindicals, i no
parlo ja de la de les polítiques ... ".
DEU DADES SOBRE EL TREBALL A ESPANYA QUE ENFOSQUEIXEN L'1 DE MAIG
DEU DADES SOBRE EL TREBALL A ESPANYA QUE ENFOSQUEIXEN L'1 DE MAIG
L'1 de maig va néixer com a
homenatge als Màrtirs de Chicago, sindicalistes anarquistes executats després
de les protestes per la jornada laboral de vuit hores del mateix dia de 1886 a
Estats Units.
És la cita anual a gran part del
món per celebrar i recordar la lluita per millors condicions laborals. A
Espanya, aquests són algunes de les dades que tenyeixen de gris la jornada més
important de l'any per al món del treball:
1.- Espanya encara pateix un
16,7% d'atur, amb 3.796.100 persones a l'atur segons l'última Enquesta de
Població Activa (EPA) publicada per l'Institut Nacional d'Estadística (INE).
2.- És el tercer país de la UE
amb més proporció d'ocupació parcial involuntari. Segons Eurostat, més de la
meitat (50,4%) dels empleats a jornada parcial preferirien comptar amb una
feina a jornada completa. Només Grècia i Xipre superen aquesta marca.
3.- La taxa d'atur juvenil va
superar el 55% en els pitjors moments de la crisi. No obstant això, encara
segueix disparada respecte a països de l'entorn i se situa en el 36,3%, el que
significa que més d'un de cada tres menors de 25 que volen treballar no poden
fer-ho.
4.- Espanya és el segon país
d'Europa amb major diferència d'atur entre dones i homes, només després de
Grècia. Al nostre país, la bretxa salarial frega el 15%, molt a prop de la
mitjana europea, segons dades d'Eurostat.
5.- Encara que des dels moments
més foscos de la crisi Espanya s'ha posat al capdavant de creació d'ocupació a
la UE, les dades de l'Oficina d'Estadística de la Unió constaten que també és
líder en destrucció d'ocupació: més mig milió de persones en un trimestre, fet
que suposa gairebé el 50% de tota la destrucció d'ocupació de la UE (al voltant
de 1,2 milions en el mateix trimestre).
6.- Segons un recent estudi, les
dones a Espanya han de fer un esforç més gran que els homes per mantenir el seu
habitatge, tant si són propietàries com llogateres, i triguen més temps a pagar
la seva hipoteca. Les dones cobren, segons l'INE, una mitjana de 5.941 euros
anuals menys que els homes.
7.- El 25% dels empleats d'entre
15 i 29 anys estigui en risc de pobresa o exclusió social, tot i treballar.
8.- La Confederació Europea de
Sindicats xifra en un 4,4% la disminució dels salaris reals dels treballadors a
Espanya 2010 a 2017.
9.- El salari mitjà brut al mes
va caure en 2016 per primera vegada des que aquest indicador de l'INE existeix,
el 2016. En només un any, el sou mitjà espanyol (1.639 euros mensuals) ha
perdut un 1,8% de capacitat de compra.
10.- Segons les últimes dades de
CCOO, la precarietat laboral a Espanya arriba al 26% dels treballadors, gairebé
el doble que a Europa (14,2%). La reforma laboral de principis de 2012 va
canviar principalment la regulació de la sortida de les empreses, ja sigui
mitjançant acomiadaments individuals o col·lectius. Això ha provocat que entre
el tercer trimestre de 2011 i de 2017, per cada assalariat estable que augmenta
en el sector privat, augmenten en dos el nombre de treballadors precaris.
FONTS D’INFORMACIÓ:
· De
la tradición artesana a la especializacion industrial. El calzado valenciano,
1850-1930 de JOSE ANTONIO MIRANDA ENCARNACION
· EVOLUCIÓN
IDEOLÓGICO-DOCTRINAL DE LA IGLESIA EN LA DIÓCESIS DE SEGORBE-CASTELLÓN DURANTE
EL TARDOFRANQUISMO Y LA TRANSICIÓN A TRAVÉS DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN TESIS
DOCTORAL Presentada por: JOSÉ MIGUEL ARREGUI GARBIZU Dirigida per: VICENTE J.
MAS TORRECILLAS.
· La
Industria de alpargatas en La Vall d’Uixó de Rafael Viruela Martínes.
· ¡BARCOS
PAN Y TRABAJO!: EL TRIENIO BOLCHEVIQUE EN VILA~REAL y LA ,PLANA César Pallarés
Torres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada